Corona en de coronapandemie kunnen leiden tot psychische zorgen of problemen. Op het Steunpunt Coronazorgen vind je verwijzingen naar tips, hulp en informatie hierover. Het maakt niet uit of je op zoek bent voor jezelf of voor een ander. Ook als dat komt door je werk, bijvoorbeeld in de zorg of het onderwijs, kun je hier terecht.

  1. Voion
    Werk je in het voortgezet onderwijs en ervaar je werkdruk of werkstress? Voion geeft informatie over werkdruk en werkstress in het voortgezet onderwijs.
  2. NIP
    Goed herstellen van en bestand zijn tegen stress en tegenslag? Via het NIP volg je workshops en webinars die de veerkracht van docenten en teams op school bevorderen.
  3. Folder: ‘Preventief werken aan sociaal emotionele ontwikkeling en welbevinden’
    Je eigen welzijn of dat van je leerlingen verbeteren? Lees de folder Preventief werken aan sociaal emotionele ontwikkeling en welbevinden voor handvatten.  
  4. Je Brein de Baas
    Wil je zorgen dat het goed gaat met je leerlingen? Je Brein de Baas biedt lesmateriaal voor een betere mentale gezondheid van leerlingen in het voortgezet onderwijs.

  1. MIND Korrelatie
    Als nabestaande kunnen tips voor het rouwproces heel welkom zijn. Je vindt ze via MIND Korrelatie. Daar vind je ook extra ondersteuning in de vorm van rouwbegeleiding en therapie als je het gevoel hebt dat je er zelf niet uitkomt.
  2. Folder: ‘Een steun zijn voor iemand in rouw’
    Hoe ondersteun je iemand die rouwt? De folder ‘Een steun zijn voor iemand in rouw’ biedt tips. 
  3. Praten over verlies
    Je hart luchten over verlies en rouw? Dat kan gratis en anoniem op Praten over verlies bij goed opgeleide vrijwilligers.
  4. ARQ Kenniscentrum Traumatische Rouw
    Welke mogelijkheden zijn er voor professionele rouwondersteuning? ARQ Kenniscentrum Traumatische Rouw biedt een overzicht. Voor verdere vragen over  rouw kun je terecht bij hun Nazorg Contactpunt via 088 – 330 51 00 (bereikbaar tijdens kantooruren) of rouw@arq.org
  5. Stichting Achter de Regenboog
    Vragen over verlies en rouwverwerking bij kinderen en jongeren? Ouders, familieleden, leraren en andere professionals kunnen met hun vragen terecht bij Stichting Achter de Regenboog
  6. Vereniging van Geestelijke Verzorgers
    De Vereniging van Geestelijke Verzorgers heeft de toolbox Afscheid en herdenken ontwikkeld voor de zorgsector. Hier vind je suggesties om het afscheid en de herdenking van overleden bewoners, patiënten en cliënten vorm te geven.

  1. Geldfit
    Zien hoe je er financieel voor staat? Geldfit biedt een gratis test aan. Voor verdere vragen over je financiële situatie kun je hen anoniem bellen via 0800 – 8115.
  2. NIBUD
    Het NIBUD heeft verschillende middelen om je te helpen met je financiële situatie, zoals het Persoonlijk Budgetadvies en de BufferBerekenaar. Wil je weten op welke financiële steun je recht hebt? Dat kan met Bereken uw recht. Wil je overzicht krijgen over je financiën? Lees dan het stappenplan Grip op geld.
  3. FiKks
    Een overzicht maken van je financiën? Download de fiKks-app. Wil je dat iemand met je meedenkt? Dan geeft fiKks je een gratis persoonlijke buddy. Je blijft anoniem.
  4. SchuldHulpMaatje
    Een SchuldHulpMaatje maakt zonder te oordelen samen met jou je financiën weer op orde.
  5. Stichting Ondernemersklankbord
    Dreigt je mkb-onderneming failliet te gaan? Dan kan je voor advies en begeleiding terecht bij Stichting Ondernemersklankbord.  
  6. MKB Midden- en kleinbedrijf Noodlijn
    Ben je ondernemer en heb je behoefte aan een luisterend oor of advies van een coach? Dan kan je bellen met de MKB Noodlijn via 088 – 999 00 00.
  7. Kamer van Koophandel
    Gaat je bedrijf door een zware tijd? De adviseurs van de Kamer van Koophandel bieden gratis advies en een stappenplan op maat. Bellen kan via 0800 – 2117.

Ervaringsverhaal: “Wij vinden het oké als onze meningen verschillen”

Het ervaringsverhaal van de vrienden Mark en Rens geeft inspiratie hoe je met elkaar om kan gaan wanneer je niet dezelfde mening deelt. Wil je weten hoe ze dat doen? Lees hun verhaal en laat je inspireren.

1.    RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
Wil je weten of je tot een risicogroep behoort? Het RIVM geeft aan wie de risicogroepen zijn. Je vindt er ook informatie over het coronavirus en tips om besmetting te voorkomen.

2.    Leven in coronatijd
Val je in een risicogroep, ben je al op leeftijd of heb je een beperking? En heb je vragen over wat corona voor jou betekent? Het informatiepunt Leven in coronatijd van Vilans geeft antwoorden op je vragen.

3.    JongPIT
Hoe kom je de dag door tijdens thuisisolatie? JongPIT helpt jongeren van 15 tot en met 30 jaar met een chronische aandoening of beperking om mee te doen in de maatschappij.

4.    Vergeet Ons Niet Ernst
Als je chronisch ziek bent, kan contact met andere chronisch zieken erg fijn zijn. Vergeet Ons Niet Ernst helpt met lotgenotencontact.

1.    C-Support
Na het coronavirus kun je klachten houden op allerlei gebieden: gezondheid, geestelijk, maatschappelijk, werk en financieel. C-support informeert, adviseert en ondersteunt je hierbij.

2.    IC Intensive care-Connect
Ben je weer thuis van de IC? En probeer je je leven weer op te pakken? Daar kan IC-Connect je bij helpen. Er is veel informatie te vinden en er zijn IC Cafés om in contact te komen met lotgenoten. 

1.    Eén tegen eenzaamheid
Hoe eerder eenzaamheid wordt herkend, hoe meer je kan doen voor iemand. Eén tegen eenzaamheid helpt je om de signalen te herkennen bij iemand en geeft tips. 

2.    Movisie
Hoe praat je met iemand die eenzaam is? Via Movisie lees je tips. In de ‘routekaart’ staan stappen voor een goed gesprek en voorbeeldvragen.

3.    Ready2Help
Als vrijwilliger mensen in je buurt helpen? Via Ready2Help kun je je aanmelden. 

4.    NLvoorElkaar
Wil je iets voor jouw buurt betekenen of kan je wel wat hulp gebruiken van iemand uit de buurt? Op het platform van NLvoorElkaar zie je wat je in jouw buurt kan betekenen en welke hulp daar beschikbaar is.

1.    Ommetje-app
Bewegen kan ook leuk zijn. Met de Ommetje-app start je op een leuke manier een competitie met wandelen.  

2.    RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
Voeding, beweging, tabak en gezond onderwijs: het RIVM geeft adviezen.

3.    Thuisarts.nl
Wil je je voeding, beweging of nachtrust verbeteren? En je stresslevel omlaag brengen? Op Thuisarts.nl kan je video’s bekijken met adviezen.

4.    Het Voedingscentrum
Voor een gezonder eetpatroon kan je de tips lezen van het Voedingscentrum.

5.    Centrum Seksueel Geweld
Heb je een ongewenste seksuele ervaring gehad? Centrum Seksueel Geweld biedt hulp en antwoorden op je vragen. Je kan 24/7 gratis en anoniem bellen (0800 – 0188) of chatten. 

6.    De ggz-appwijzer
Je gezondheid een oppepper geven via een app? De ggz-appwijzer helpt je bij het vinden van apps die je bijvoorbeeld helpen bij concentratie, slapeloosheid en ontspanning.

7.    Trimbos
Lees hoe je beter kan omgaan met drank, drugs, roken, gamen en gokken.

8.    Seksualiteit.nl
Op seksualiteit.nl lees je meer over seksverslaving en waar je om hulp kan vragen.

1.    De Luisterlijn
Wil je met iemand praten of een luisterend oor? De Luisterlijn (0900 – 0767) is elke dag en nacht bereikbaar.

2.    Geestelijke Verzorging
Heb je behoefte aan een gesprek met een geestelijk verzorger? Dan staat Geestelijke Verzorging (085 – 004 30 63) voor je klaar. 

3.    KBO-PCOB
Veel ouderen zijn eenzaam en voelen de behoefte om met iemand te praten. Hier heeft de KBO-PCOB een speciale telefoonlijn voor geopend: 030 – 340 06 00.

4.    De Oudertelefoon
Ben je als ouder van je kind op zoek naar antwoorden op wat je bezighoudt tijdens de coronacrisis? De Oudertelefoon (085 – 130 46 58) is doordeweeks bereikbaar tussen 09:00 en 15:00 uur en tussen 20:00 en 22:00 uur.

5.    De Kindertelefoon
Ben je tussen de 8 en 18 jaar oud en lijkt het je fijn om te praten over wat je bezighoudt? Je kan elke dag bellen of chatten met de Kindertelefoon tussen 11:00 en 21:00 uur. Als je ervaringen wil uitwisselen met leeftijdsgenoten, kan je met elkaar praten op het forum. 

6.    @Ease
Ben je tussen de 12 en 25 jaar? Zit je ergens mee? En wil je daarover praten? Je kan van maandag tot en met donderdag tussen 15:30 en 18:00 chatten met @Ease.nl. Je kan er ook langskomen. 

7.    MIND Korrelatie
Heb of had je psychische klachten? Je kan bellen, chatten of whatsappen met MIND Korrelatie (0900 – 1450). 

8.    Alles Oké? Supportlijn
Ben je tussen de 18 en 24 jaar en heb je zorgen of problemen? Erover praten of een luisterend oor kan helpen. Via de Alles Oké? Supportlijn (0800 – 0450) kan je erover praten en krijg je een luisterend oor. Je kan elke dag tussen 14:00 en 22:00 bellen of chatten. 

9.    Angst, Dwang en Fobiestichting
Het kan helpen om je angst te delen. De Angst, Dwang en Fobiestichting (0343 – 753 009) heeft een telefonische hulplijn. Deze is elke werkdag bereikbaar van 9:00 tot 13:30 uur. Via de website kan je ook in contact komen met anderen die last hebben van angst.

10. Contactpunt Gezin
Spanningen in het gezin? Als gezin zelf of als professional in de zorg voor jeugd en het onderwijs kan je het telefonisch Contactpunt Gezin bellen: 088 – 330 55 99. Deze telefoonlijn van ARQ Kenniscentrum Kind, Gezin en Psychotrauma is elke werkdag bereikbaar tussen 10:00 en 12:00 uur en 14:00 en 16:00 uur. 

11. 113 Zelfmoordpreventie
Heb je suïcidale gedachten of gevoelens? Zie je geen uitkomst meer? Of maak je je zorgen om iemand? Het kan helpen om je gedachten en gevoelens te delen. Je kan dag en nacht bellen of chatten met 113 Zelfmoordpreventie, anoniem en vertrouwelijk. Je mag ook bellen als je het zwaar hebt, maar het leven nog wel ziet zitten. 

113 Zelfmoordpreventie

Heb je suïcidale gedachten of gevoelens? Zie je geen uitkomst meer? Of maak je je zorgen om iemand? Het kan helpen om je gedachten en gevoelens te delen. Je kan dag en nacht bellen of chatten met 113 Zelfmoordpreventie, anoniem en vertrouwelijk. Je mag ook bellen als je het zwaar hebt, maar het leven nog wel ziet zitten. 

1.    MIND
Pieker je wel eens? In de folder van MIND lees je tips om piekeren tegen te gaan.

2.    Snel beter in je vel
Piekeren, slaapproblemen en stress gaan vaak hand in hand. Snel beter in je vel biedt online trainingen aan om hier zelfstandig aan te werken. 

3.    MENTAALVitaal
Ademhalingsoefeningen kunnen heel ontspannen werken doordat ze je helpen minder oppervlakkig te ademen. Via MENTAALVitaal vind je er een aantal. 

4.    Hey het is oké
Last van angst en depressie? Heyhetisoke.nl geeft informatie. 

5.    Thuisarts.nl
Wil je gezonder leven? Bijvoorbeeld beter letten op je voeding, meer bewegen, goed slapen en minder stress ervaren? Op Thuisarts.nl kan je video’s bekijken met adviezen. 

6.    Trimbos
Beter slapen helpt tegen stress. Trimbos geeft tips voor een betere nachtrust. 

7.    Stichting Mirro
Heb je veel last van angst? Stichting Mirro biedt je een gratis behandeling aan. 

8.    Nederlands Jeugdinstituut
Last van spanningen thuis? Via het NJi Nederlands Jeugdinstituut vind je tips om met de spanningen om te gaan. Wil je als ouder weten hoe je omgaat met de schermtijd van je kind? Het NJI geeft adviezen voor schermtijd voor kinderen van verschillende leeftijden.

9.    Opvoeden.nl
Omgaan met de gevoelens van je kind kan veel vragen oproepen. Via Opvoeden.nl vind je informatie en tips.