De coronacrisis is geen sprint maar een marathon. Een crisisteam dat goed voor zichzelf zorgt, blijft ook op de lange termijn inzetbaar en fit, ondanks de grote hectiek. Op deze pagina vind je 10 tips om een crisisteam mentaal gezond te houden.

Tien tips:

  1. Leiders geven het goede voorbeeld. Laat zien dat je ook onder hectische omstandigheden voor jezelf mag zorgen. Zo weten de teamleden dat het kan en mag, en handelen ze er eerder naar.
  2. Deel emoties en ventileer. Het is professioneel om aan te geven dat het iets minder gaat of dat er privézorgen zijn. Moedig aan dat de teamleden steun zoeken bij hun familie, vrienden en collega’s. Ondersteuning uit de eerste kring is cruciaal bij een crisis.
  3. Neem de signalen die het lichaam geeft serieus. Mensen blijven in een crisis vaak doorgaan en hebben niet in de gaten dat ze uitgeput raken. Dat komt door de adrenaline en een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Het gevolg is dat teamleden plotseling omvallen en dat zelf niet hebben zien aankomen. 
  4. Check bij elkaar hoe het gaat. Maak bij elk overleg een rondje : hoe zitten we erbij?
  5. Neem rust door af en toe pauzes in te lassen en afstand te nemen. Zorg voor voldoende en gezond eten en drinken. 
  6. Veel crisisteams werken met vaste vervangers van teamleden. Zet de vervangers vanaf de start van het crisisteam optimaal in en niet pas op het moment dat iemand uitvalt. Zo blijven teamleden langdurig inzetbaar.
  7. Maak afspraken over wanneer teamleden echt moeten reageren op berichten. (Video)bellen, digitaal verkeer, het slokt veel aandacht en tijd op, kost energie en put uit. Wellicht kan de telefoon soms even blijven liggen. Steun elkaar in deze afspraken.
  8. Betrokkenheid tonen is essentieel. Geef de deelnemers aan het crisisoverleg de erkenning, waardering en steun die ze verdienen. Investeer in kleine attenties.
  9. Straal hoop en positiviteit uit. Sta met elkaar stil bij wat het team al heeft bereikt. Benoem dit concreet en geef complimenten. Gebruik humor om te relativeren.
  10. Maak gebruik van de mogelijkheid om na afloop van de crisis terug te kijken. Sta stil bij het welzijn van professionals om te achterhalen hoe het met ze gaat en hoe ze zijn omgegaan met de situatie. Dit geeft inzicht in wat nodig is om ook op lange termijn mentaal en lichamelijk fit te blijven en het werk vol te kunnen houden.

Lees meer over werken in coronatijd en andere coronazorgen

Bekijk nog meer hulplijnen van organisaties en instellingen die je mogelijk verder kunnen helpen.