Je helpt een ander met een beperking, ziekte of (psychische) klachten. Help je de ander veel en vaak? Of je nou ervaring hebt of een nieuwe mantelzorger bent: dit vraagt veel van jou. Door het coronavirus gingen de dingen anders dan normaal en daar kan je nog steeds last van hebben. Meer stress, meer werk en extra druk ontstaan vaak. Hoe blijf je dan goed voor jezelf en de ander zorgen? Dat lees je hieronder.

Als ervaren mantelzorger zorg je al langere tijd voor iemand. In de afgelopen periode had je vast veel last van het wegvallen van sommige zorgdiensten, zoals dagbesteding en huishoudelijke hulp. Je verleende soms hulp waar je als mantelzorger niet voor bent opgeleid. Dat was zwaar en misschien heb je daar nog steeds last van. Zo kan je je zorgen maken over eventuele nieuwe besmettingen en de gevolgen daarvan voor jullie. Of degene voor wie je zorgt moet heel voorzichtig blijven, waardoor er nog steeds veel zorg op jouw schouders terecht komt.

Is mantelzorgen nieuw voor je en/of ben je nog jong? Moe(s)t je ineens de zorg voor een ouder combineren met je werk, school of gezinsleven? Dan heeft dat waarschijnlijk veel van je gevraagd. Misschien weet je niet goed hoe je mantelzorgen combineert met de rest van je leven. En houd je daardoor niet genoeg tijd over voor ontspanning en contacten met anderen. Of kan je minder uren werken en heb je daardoor financiële zorgen.

Tips voor (jonge) mantelzorgers die zorg voor een naaste combineren met werk en/of school:

  • Geef aan bij je leidinggevende dat je mantelzorg verleent. Dan kan je werkgever daar rekening mee houden en eventueel ondersteuning bieden. MantelzorgNL geeft tips voor het gesprek hierover met je leidinggevende.
     
  • Als je naar school gaat: vertel aan je mentor op school over je thuissituatie. Hij of zij begrijpt dan beter dat je je huiswerk een keer niet af hebt. Of dat je met je gedachten niet bij de les bent.
     
  • Praat met andere jonge mantelzorgers. Mensen die in een vergelijkbare situatie zitten, bieden vaak steun en geven tips. Organisaties voor mantelzorgondersteuning organiseren ook bijeenkomsten voor lotgenoten. Bekijk welke mantelzorgorganisatie in jouw buurt actief is.

Het is begrijpelijk dat je als mantelzorger je eigen welzijn en behoeften uit het oog verliest. Toch is het heel belangrijk dat je ook aan jezelf denkt. Weet dat je positie kwetsbaar is. Tips om goed voor jezelf te zorgen:

  • Vraag op tijd om hulp als je voelt dat het te veel is.
     
  • Breng structuur aan in je dag. Plan zoveel mogelijk de momenten in waarop je wél en niet met de zorg voor de ander bezig bent. 
     
  • Bepaal je eigen grenzen en probeer je daaraan te houden. Dat geldt ook voor de hoeveelheid tijd en aandacht die je aan anderen geeft.
     
  • Eet regelmatig en gezond. 
     
  • Probeer genoeg te slapen en op vaste tijdstippen naar bed te gaan. 
     
  • Doe dingen die je energie geven. Bijvoorbeeld (vrijwilligers)werk, wandelen, een boek lezen, creatief bezig zijn of iemand bellen.
     
  • Vraag om hulp. Buren, vrienden of familie willen vaak helpen. Bijvoorbeeld met koken, boodschappen doen of een paar uurtjes op de kinderen passen. Verzorg je voor langere tijd je dierbare? Vraag ‘hulptroepen’ om op vaste momenten te helpen. Dan hoef je niet elke keer om hulp te vragen en dat geeft rust.
     
  • Houd contact met de mensen die je in deze moeilijke periode steunen. Al is het op afstand met post, foto’s, tekeningen of (video)bellen. Je kunt ook aan de ander vragen om op vaste tijden contact met je te leggen.
     
  • Bekijk meer tips over omgaan met stress.
     
  • Soms heb je hulp nodig, maar durf je er niet om te vragen. Bekijk deze tips voor hulp vragen en accepteren.
     
  • Bekijk ook deze tips voor als je dierbare op de IC Intensive care ligt of heeft gelegen.

  • Humanitas Academie heeft een aantal trainingen ontwikkeld voor iedereen die iets wil doen of doet voor een ander. Deze gaan bijvoorbeeld over eenzaamheid, stress en omgaan met emoties. 
     
  • Op lekkerinjevel.amsterdam vind je een gratis training voor mantelzorgers. Je kunt onderdelen kiezen die bij jouw situatie passen. Bijvoorbeeld over hoe je voorkomt dat je overbelast raakt.
     
  • Informatie voor mantelzorgers van coronapatiënten.
     
  • Op Mantelzorg.nl vind je veelgestelde vragen van mantelzorgers over het coronavirus. Daarnaast vind je er praktische informatie over mantelzorg, bijvoorbeeld over wetgeving en geldzaken.
     
  • De Zorgladder Mantelzorg laat in vijf stappen zien waar je als mantelzorger hulp kan krijgen.
     
  • De Mantelzorglijn (030-760 60 55) is er voor een luisterend oor en tips en advies aan mantelzorgers. Deze lijn is maandag t/m vrijdag bereikbaar van 9.00 tot 17.00 uur.
     
  • Mantelzorgelijk is het grootste onafhankelijke expertisecentrum en platform voor en door mantelzorgers in Nederland. Je vindt hier tips en ervaringsverhalen en er is specifiek aandacht voor jonge en/of werkende mantelzorgers.
     
  • Movisie geeft tips voor de ondersteuning van jonge mantelzorgers.
     
  • Bekijk nog meer hulplijnen van organisaties en instellingen die je verder kunnen helpen.