Door de coronacrisis is het aantal nieuwe mantelzorgers gegroeid. Ervaren en nieuwe mantelzorgers hebben verschillende uitdagingen en behoeften. Ben jij een ervaren of nieuwe, jonge mantelzorger? Lees hier hoe je goed voor jezelf blijft zorgen. Onderaan staan verwijzingen naar meer hulp.

Ervaren in mantelzorg

Als ervaren mantelzorger zorg je bijvoorbeeld al langere tijd voor je partner. Ben je zelf op leeftijd? Dan val je misschien ook in de risicogroep om ernstig ziek te worden door het coronavirus. Door de coronacrisis zijn sommige zorgdiensten weggevallen, zoals dagbesteding en huishoudelijke hulp. Soms moet je dan zorg verlenen waar je als mantelzorger niet voor bent opgeleid. Je ervaart daardoor meer druk.

Ik ben een nieuwe mantelzorger

Ben je een nieuwe, jongere mantelzorger? Misschien moet je ineens de zorg voor een ouder combineren met werk, school of gezinsleven. Het kan zijn dat je niet goed weet hoe je je mantelzorgtaken moet vormgeven. Misschien houd je niet genoeg tijd over voor ontspanning en contacten met anderen. Of kan je minder uren werken en heb je daardoor financiële zorgen.

Goed voor jezelf zorgen is belangrijk

Het is begrijpelijk dat je als mantelzorger je eigen welzijn en behoeften uit het oog verliest. Toch is het heel belangrijk dat je ook aan jezelf denkt. Het helpt om je bewust te zijn van je kwetsbare positie. Vraag ook op tijd om hulp. Op deze pagina delen we tips over hoe je goed voor jezelf blijft zorgen. Juist nu, als je tijdens de coronacrisis intensief zorgt voor een ander.

Wat kan ik doen?

Tips voor (jonge) mantelzorgers die zorg voor een naaste combineren met werk en/of school:

  • Geef aan bij je leidinggevende dat je mantelzorg verleent. Dan kan je werkgever daar rekening mee houden en eventueel ondersteuning bieden. MantelzorgNL geeft tips voor het gesprek hierover met je leidinggevende.
  • Vertel als jonge mantelzorger aan je mentor op school over je thuissituatie. Hij of zij begrijpt dan beter dat je je huiswerk een keer niet af hebt. Of dat je met je gedachten niet bij de les bent.
  • Praat met andere jonge mantelzorgers. Mensen die in een vergelijkbare situatie zitten, bieden vaak steun en geven tips. Organisaties voor mantelzorgondersteuning organiseren ook bijeenkomsten voor lotgenoten. Bekijk welke mantelzorgorganisatie in jouw buurt actief is.

Tips om goed voor jezelf te zorgen

  • Breng structuur aan in je dag. Plan zoveel mogelijk de momenten in waarop je wél en niet met de zorg voor de ander bezig bent. 
  • Bepaal je eigen grenzen en probeer je daaraan te houden. Dat geldt ook voor de hoeveelheid tijd en aandacht die je aan anderen geeft.
  • Stel je grenzen als het gaat om het kijken en lezen van nieuws over het coronavirus.
  • Eet regelmatig en gezond. 
  • Probeer genoeg te slapen en op vaste tijdstippen naar bed te gaan. 
  • Blijf dingen doen die je energie geven. Dit kan bijvoorbeeld je (vrijwilligers)werk zijn, wandelen, een boek lezen, creatief bezig zijn of iemand bellen.
  • Vraag om hulp. Buren, vrienden of familie willen vaak helpen. Bijvoorbeeld met koken, boodschappen doen of een paar uurtjes op de kinderen passen. Verzorg je voor langere tijd je dierbare? Vraag ‘hulptroepen’ om op vaste momenten te helpen. Dan hoef je niet elke keer om hulp te vragen en dat geeft rust.
  • Blijf contact houden met de mensen die je in deze moeilijke periode steunen. Al is het op afstand met post, foto’s, tekeningen of (video)bellen. Je kunt ook aan de ander vragen om op vaste tijden contact met je te leggen.
  • Bekijk meer tips over hoe om te gaan met stress.
  • Bekijk ook deze tips voor als je dierbare op de ICIntensive care ligt of heeft gelegen.

Meer hulp en verwijzingen

  • Humanitas Academie heeft een aantal trainingen ontwikkeld voor iedereen die iets wil doen of doet voor een ander. Deze gaan bijvoorbeeld over eenzaamheid, stress en omgaan met emoties. 
  • Op lekkerinjevel.amsterdam vind je een gratis training voor mantelzorgers. Je kunt onderdelen kiezen die bij jouw situatie passen. Bijvoorbeeld over hoe je voorkomt dat je overbelast raakt.
  • Informatie voor mantelzorgers van coronapatiënten.
  • Op Mantelzorg.nl vind je veelgestelde vragen van mantelzorgers over het coronavirus. Daarnaast vind je er praktische informatie over mantelzorg, bijvoorbeeld over wetgeving en geldzaken.
  • De Zorgladder Mantelzorg laat in vijf stappen zien waar je als mantelzorger hulp kan krijgen.
  • De Mantelzorglijn (030-760 60 55) is er voor een luisterend oor en tips en advies aan mantelzorgers. Deze lijn is maandag t/m vrijdag bereikbaar van 9.00 tot 17.00 uur.
  • Mantelzorgelijk is het grootste onafhankelijke expertisecentrum en platform voor en door mantelzorgers in Nederland. Je vindt hier tips en ervaringsverhalen en er is specifiek aandacht voor jonge en/of werkende mantelzorgers.
  • Movisie geeft tips voor de ondersteuning van jonge mantelzorgers.
  • Bekijk nog meer hulplijnen van organisaties en instellingen die je mogelijk verder kunnen helpen.