Het is begrijpelijk dat als je intensief zorgt voor een ander, je je eigen welzijn en behoeften wat uit het oog verliest. Toch is het heel belangrijk dat je ook aan jezelf denkt. 

Op deze pagina delen we tips om goed voor jezelf te blijven zorgen. Juist nu je intensief zorgt voor een ander. 

Wat kan ik doen?

Tips om goed voor jezelf te zorgen:

  • Breng structuur aan in je dag. Plan zoveel mogelijk de momenten in waarop je wél en niet met de zorg voor de ander bezig bent. 
  • Bepaal je eigen grenzen en probeer je daaraan te houden. Dat geldt ook voor de hoeveelheid tijd en aandacht die je aan anderen geeft.
  • Stel je grenzen als het gaat om het kijken en lezen van nieuws over het nieuwe coronavirus.
  • Eet regelmatig en gezond. 
  • Probeer genoeg te slapen en op vaste tijdstippen naar bed te gaan. 
  • Blijf dingen doen die je energie geven: hobby’s, muziek, kunst, sport.
  • Blijf contact houden met de mensen die je in deze moeilijke periode steunen. Al is het op afstand met post, foto’s, tekeningen of (video)bellen. 
  • Zegt iemand: ‘Laat maar weten als ik iets voor je kan doen’, neem dan het aanbod aan. Laat bijvoorbeeld de boodschappen doen of speel samen een (digitaal) spelletje. 
  • Bekijk meer tips op de pagina over stress en angst.

Meer hulp bij mantelzorgen

Het geven van langdurige zorg kan zwaar zijn. Hieronder vind je als mantelzorger hulplijnen en websites voor als je behoefte hebt aan extra hulp: