Iedereen is weleens angstig of somber. Maar als zwangere vrouw kan je je extra gespannen, angstig of somber voelen. Als je zwanger bent tijdens de coronacrisis kan je je zorgen maken. Bijvoorbeeld over de risico’s van een (mogelijke) besmetting met het coronavirus. Veel en langdurige stress en angst tijdens de zwangerschap kunnen een negatieve invloed hebben op je ongeboren baby. Hieronder lees je tips om angst en stress tijdens je zwangerschap te verminderen. 

Tips bij omgaan met stress, angst en somberheid

  • Blijf bewegen. Probeer regelmatig te wandelen of fietsen. Je kan je ook aansluiten bij een sportclub voor zwangere vrouwen.
  • Praat erover met mensen in je omgeving. Zo krijg je ruimte in je hoofd en kunnen anderen met je meedenken.
  • Rust goed uit. Voldoende slapen is heel belangrijk. Als je niet goed uitrust, ben je gevoeliger voor stress en sombere gedachten. Ga op een vaste tijd naar bed en sta rond een vaste tijd op.
  • Zoek betrouwbare informatie en/of vraag betrouwbaar advies. Vraag je verloskundige of huisarts om advies als je je zorgen maakt. Dat kan gaan over de zwangerschap, de bevalling of de periode daarna. Ze kunnen je ook helpen met praktische vragen. Voorbeelden van betrouwbare websites met informatie vind je onderaan deze pagina.
  • Probeer te relativeren. Door zwangerschapshormonen kan je sneller emotioneel worden en lijken sommige dingen erger dan ze zijn.
  • Lees meer tips op onze pagina’s over stress en angst.

Langdurige angst, stress of somberheid

Blijf je lang last houden van angst, stress of somberheid? Ga dan in gesprek met je verloskundige, gynaecoloog of huisarts. Zij kunnen je helpen je zorgen in de juiste context te plaatsen, informatie geven en eventueel doorverwijzen naar de juiste hulp. Heb je (nog steeds) psychische klachten na de geboorte van je baby? Dan kan je ook terecht bij het consultatiebureau. De jeugdverpleegkundige of jeugdarts helpt je verder.

Schaamte over psychische klachten kan ervoor zorgen dat je te lang doorloopt met je problemen en sombere gevoelens. Bedenk dat je het allerbeste voor jou en je (ongeboren) kindje zorgt als je het aangeeft wanneer je er zelf niet uitkomt. Hulpverleners schrikken niet van je verhaal. Ze hebben hier dagelijks mee te maken en weten er dus wel raad mee.

Meer hulp

  • Op deverloskundige.nl lees je informatie over de coronamaatregelen voor, tijdens en na de bevalling.
  • Het NJI geeft een overzicht van veelgestelde vragen door aanstaande ouders en antwoorden.
  • Het RIVM heeft een pagina over vaccinatie tegen corona tijdens zwangerschap en borstvoeding.
  • Het Trimbos-instituut heeft een gratis app ontwikkeld die je helpt om positief te blijven tijdens en na je zwangerschap.
  • In de Podcast Zwarte Muisjes spreekt journalist Maarten Dallinga met vrouwen en experts over postpartum depressie, psychose en PTSSposttraumatische stressstoornis. En wat je kunt doen als je de klachten herkent. De podcast is onderdeel van de Hey, het is oké-campagne van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.