Als je in het onderwijs werkt, heb je door de coronacrisis allerlei veranderingen ervaren. Het ene moment gaf je online les. Het andere moment stond je weer op school voor de klas. Misschien geef je nu wel op school les aan een deel van de klas en volgt de rest de les vanuit huis. Daar komt bij dat de werkdruk op veel scholen hoog is. Het is moeilijk om de roosters rond te krijgen. En misschien had je zelf corona en kon je een tijd minder of niet werken. Dit kan allemaal leiden tot stress en onzekerheid. Op deze pagina lees je hoe je hiermee om kan gaan.

Misschien voelde je tijdens de pandemie meer stress dan normaal. Je bent daarin niet de enige. Dit kan te maken hebben met:

•    Onzekerheid over je werkomstandigheden en steeds moeten schakelen 
•    Zorgen die je hebt over het welzijn van je leerlingen en collega’s
•    Een eenzaam gevoel door minder persoonlijk contact met collega’s en leerlingen
•    Minder plezier hebben in je werk
•    Een minder fijne thuissituatie 
•    De angst om ziek te worden of mensen om je heen te besmetten
•    Het overlijden van mensen die je lief had  
•    Het hebben en herstellen van corona

Aan de andere kant heb je misschien ook fijne momenten ervaren. Dit kan te maken hebben met:

•    Een trots gevoel over wat jij en je team hebben bereikt ondanks alle uitdagingen 
•    Nieuwe vaardigheden leren: digitale lesmaterialen maken en lesgeven via videobellen
•    Het ervaren van meer flexibiliteit en betrokkenheid binnen je team

Door de versoepelde maatregelen is het onderwijs weer live mogelijk. Waarschijnlijk kan je  je werk grotendeels weer oppakken zoals voor de coronapandemie. Toch is de werkdruk nog hoog en is corona nog niet helemaal weg. Met deze tips kom je de komende tijd beter door:

  • Bedenk wat goed gaat. Geef jezelf en anderen hier een compliment voor. Door stil te staan bij succesmomenten, hoe klein ook, ervaar je meer werkplezier. 
  • Blijf goed eten en drinken. Sommige mensen gaan meer eten als ze onder druk staan. Anderen vergeten juist te eten en drinken. Probeer tijdens je werkdag regelmatig en gezond te eten en drinken. Beperk cafeïne zo veel mogelijk.
  • Doe een ademhalingsoefening. Als je gespannen bent, adem je vaak sneller en minder diep dan normaal. Door op je ademhaling te letten en ademhalingsoefeningen te doen, wordt je ademhaling rustiger. Dit helpt om te ontspannen en je kalmer en energieker te voelen. Begeleide ademhalingsoefeningen zijn te vinden op veel gratis apps en websites.
  • Probeer af en toe stil te staan bij hoe je je voelt. Weet wat jouw eerste stresssignalen zijn en wat je kan doen om stress te verminderen.
  • Bespreek met je collega’s en leidinggevende wat je nodig hebt. Denk hierbij aan wat je op korte en lange termijn nodig hebt om je werk op een goede manier te blijven doen. Je collega’s kunnen er ook iets aan hebben als je deelt wat voor jou goed werkt om met de situatie om te gaan. 
  • Heb aandacht voor elkaar. Vraag bijvoorbeeld aan je collega’s hoe het nu ‘echt’ met ze gaat. Soms helpt het al om er even voor elkaar te zijn en een luisterend oor te bieden. Je voelt je dan minder alleen en het teamgevoel wordt sterker.
  • Geef je grenzen aan. Dit kan lastig zijn, omdat je je verantwoordelijk voelt voor je leerlingen. Je wil de werkdruk ook niet verhogen voor collega’s. Bespreek in je team wat voor iedereen haalbaar is en wat niet. 
  • Wees buiten je werktijden soms onbereikbaar. Probeer bewust afstand te nemen van je werk als je niet aan het werk bent. Bekijk bijvoorbeeld niet steeds de inbox van je werkmail. Maak afspraken met collega’s en leerlingen wanneer je wel en niet bereikbaar bent. 
  • Maak tijd vrij voor jezelf. Doe iets waar je energie van krijgt, zoals sporten, lekker koken of naar de bioscoop gaan. Let erop dat de dingen die jij leuk vindt om te doen en je helpen ontspannen er niet bij inschieten.

Heb je al lange tijd stress of zijn er andere dingen waar je tegenaan loopt in je werk en alleen niet uitkomt? Bespreek de mogelijkheden voor hulp met je leidinggevende, de bedrijfsarts, een vertrouwenspersoon of je huisarts. Op sommige scholen is de schoolpsycholoog er niet alleen voor leerlingen, maar ook voor het coachen van leerkrachten.

  • Vind je het spannend om een ander om hulp te vragen? Je bent daarin niet alleen. Veel mensen vinden dit lastig als het gaat om mentale klachten en zeker als die beginnend zijn. Lees wat jou kan helpen om toch om hulp te vragen
  • Heb je (langdurige) coronaklachten? Dan lukt het misschien nog niet goed om je werk weer op te pakken. Lees hoe je stap voor stap weer kan beginnen met werken. Je vindt er ook tips voor leidinggevenden. Of kijk op het meldpunt van de AOb. Je kan hier ook ervaringsverhalen lezen.