De kans is groot dat de situatie op je werk is veranderd sinds de uitbraak van het coronavirus. Als je vooral thuiswerkt, zie je je collega’s veel minder. Dat zorgt voor spanning en stress. Op deze pagina lees je hoe je het thuiswerken fijner maakt voor jezelf.

Als je in de zorg werkt, vind je meer informatie bij Ik werk in de zorg.

Als je (veel) thuiswerkt

Je normale manier van werken en dagindeling zijn anders nu je (veel) thuiswerkt. Sommige dingen veroorzaken stress, zoals:

  • Je hebt minder vanzelfsprekend contact met managers en collega's.
  • Je hebt het gevoel dat je niet genoeg ondersteuning of erkenning krijgt van je leidinggevende of manager.
  • Je voelt een hogere of juist een lagere werkdruk.
  • Je hebt thuis een minder geschikte werkplek: geen eigen werkkamer met een bureau en meer geluiden van buren, huisgenoten of gezin.
  • Je bent minder op de hoogte van veranderingen bij je bedrijf. Want veel contacten zijn online en er is geen bijpraatmomentje bij de koffie.
  • Je vindt het lastiger om de balans tussen werk en privé te bewaren.

Wat merk ik bij mezelf?

Je vraagt je bijvoorbeeld af of je wel:

  • Anderen genoeg helpt
  • Genoeg kennis en ervaring hebt om je werk goed te blijven doen
  • Genoeg ambitie laat zien als je collega ’s avonds mailt en jij niet bereikbaar bent
  • Voldoende resultaat levert

Of je:

  • Voelt je prikkelbaarder, gespannen of nerveus
  • Bent in jezelf gekeerd
  • Merkt dat je star wordt: het moet gaan zoals jij wilt
  • Piekert
  • Wordt chaotisch en raakt bijvoorbeeld gemakkelijk het overzicht kwijt

Hoe maak ik thuiswerken fijner?

Zorg voor jezelf met deze tips:

  • Sta stil bij wat er in je omgaat. Ga heel concreet na: wat merk ik bij mezelf? Oordeel niet, alles mag er zijn.
  • Vraag anderen om jouw gedrag in de gaten te houden. En het aan te geven als ze veranderingen opmerken.
  • Zoek (psychische) steun bij vrienden, familie of collega’s. Het delen van je gedachten en gevoelens met anderen helpt om je minder alleen te voelen.
  • Zorg voor voldoende beweging. Wandelen is een goede manier om te bewegen.
  • Houd structuur en ritme aan: slaap voldoende en op vaste tijden, wandel dagelijks, werk op vaste tijden, maak een werkplanning, neem voldoende pauze op het geplande moment, mail niet tijdens maaltijden, drink genoeg en eet gezond op de normale tijden.
  • Neem de tijd om op te laden en verdeel je energie. Opladen gaat het beste als je geen nieuwe informatie opneemt. Podcasts of social media werken daarom minder ontspannend dan de was opvouwen.
  • Neem ook nu vakantiedagen op. Het is onzeker wanneer de maatregelen versoepelen en er zijn veilige opties voor een vakantie in Nederland. Het is belangrijk om soms vrij te nemen van je werk om tot rust te komen.
  • Zorg voor variatie in je taken. Een blok geconcentreerd werken wissel je af met een blok waarin je dingen regelt. Verander ook eens van omgeving binnen je mogelijkheden. Overleg wandelend, bel staand met het raam open of bel in een andere ruimte.
  • Gun jezelf ook momenten waarop je minder of weinig doet. Op kantoor was je ook niet constant productief. Wees dus niet te streng voor jezelf als je een wat minder productieve dag hebt.
  • Maak afspraken met collega’s over bereikbaarheid. Stem af op welk moment het hele team niet beschikbaar is voor telefoon, appen en overleggen.
  • Bespreek de uitdagingen van thuiswerken met je leidinggevende. Soms laat de thuissituatie het niet toe om goed te kunnen werken. Overleg dan met je leidinggevende of er een veilige manier is om toch (af en toe) naar het werk te gaan.
  • Neem jezelf en je gevoelens serieus en zorg goed voor jezelf. Probeer om de tips echt toe te passen. We moeten het huidige thuiswerken nog een tijdje volhouden.

Een nieuwe baan?

Starten met een nieuwe baan is altijd spannend, zeker tijdens de coronacrisis. Ook in je proefperiode werk je thuis en het is lastiger om je collega’s te leren kennen. Dit kan ervoor zorgen dat je extra stress ervaart.

Tips voor een fijne inwerkperiode:

  • Vraag om een maatje. Als je gekoppeld wordt aan een (ervaren) collega, leer je sneller en persoonlijker de organisatie kennen. Je kan dan makkelijker vragen stellen.
  • Maak tijd vrij om je collega’s en de organisatie te leren kennen. Plan digitale koffiemomentjes in of spreek af om op veilige afstand een wandeling te maken. Zeker in het begin is het belangrijk om collega’s wat vaker te spreken. Je komt op persoonlijk vlak meer over elkaar te weten en het wordt makkelijker om hulp te vragen.
  • Bespreek verwachtingen van beide kanten. Juist nu je op afstand werkt, zijn duidelijke afspraken over je rol en waar je verantwoordelijk voor bent extra belangrijk. Stel vragen als iets onduidelijk is om onnodige spanning en psychische klachten te voorkomen.

Meer hulp

  • Op Arboportaal.nl vind je tips, praktische tools en inspiratie om het thuiswerken in goede gezondheid vol te houden.  Op deze factsheet lees je bijvoorbeeld hoe je een goede balans houdt tussen werk en privé.
  • Op hoewerktnederland.nl vinden werkgevers praktische handvatten en middelen om vol energie thuiswerken te faciliteren.
  • Werkgevers en werknemers vinden meer informatie en tips over vol energie thuiswerken op NOG fitter en vitaler.nl. Bekijk bijvoorbeeld de folder ‘tien tips voor thuiswerken in beweging’ van Werken in Beweging. 
  • Op Rijksoverheid.nl lees je antwoorden op de meest gestelde vragen over werken in Nederland.