Versoepelingen van coronamaatregelen zorgen voor een drukker en veelzijdiger leven. De een wordt hier blij van, voor de ander brengt het zorgen met zich mee. Wat staat ons nog te wachten? En hoe gaan we leven met minder coronamaatregelen? Op deze pagina vind je thema’s die te maken hebben met terugkijken en vooruitkijken. Wat heb je over jezelf geleerd in de coronaperiode? En hoe ga je straks op een goede manier om met prikkels?

Wat heb ik ervaren?

De coronacrisis en de maatregelen hebben een enorme invloed gehad op onze mentale gezondheid. Dit kan zowel negatief als positief zijn geweest.

Meer stress
Misschien
voelde je je tijdens de pandemie meer gestrest dan normaal. Dit kan te maken hebben met:

  • Financiële zorgen
  • Spanningen in het gezin
  • Het gevoel er alleen voor te staan in de zorg voor de kinderen
  • Angst om de kwetsbare mensen om je heen te besmetten
  • Mensen die je lief had zijn overleden
  • De leuke dingen in je leven tijdelijk niet mogen doen
  • Onzekerheid over wat wel en niet doorgaat

Meer rust
Aan de andere kant heb je misschien positieve gevolgen ervaren van de coronacrisis, zoals rust. Zo werd er bijvoorbeeld minder van je verwacht. En ondernamen de mensen om je heen minder, waardoor je minder last had van ‘the fear of missing out’ (fomo). Er was meer tijd met het gezin. Je stond niet meer dagelijks in de file en sociale verplichtingen vielen weg.

Wat ervaar ik nu of straks?

Misschien kijk je uit naar nieuwe versoepelingen van coronamaatregelen. Maar je kan je ook juist angstig voelen. Heb je last van angst? Probeer dat gevoel te accepteren en zeker niet weg te stoppen.

Je kan ook last hebben van stress, doordat de coronamaatregelen steeds veranderen. Je moet je steeds aanpassen aan een nieuwe situatie en dat kost energie. Door deze onvoorspelbare periode kan het voelen alsof je geen grip meer hebt op je leven. En misschien ervaar je ook teleurstelling of frustratie, omdat de leuke (vakantie)plannen die je maakte niet meer kunnen doorgaan. Probeer die gevoelens te uiten en je te focussen op dingen waar je zelf invloed op hebt.

Ook als je je niet angstig of gestrest voelt, kan het lastig zijn om na de coronacrisis het gewone leven weer op te pakken. En om sociaal contact weer aan te gaan. Geef jezelf hier de tijd voor. Probeer langzaamaan je gewoontes weer onderdeel van je leven te maken.

Daarnaast wil je misschien niet terug naar het oude normaal. Of zijn er dingen veranderd tijdens corona die je graag wilt behouden. Gun jezelf tijd om een nieuwe balans te vinden en bespreek dit ook met de mensen om je heen.

Iedereen denkt anders over wat wel en niet kan. Het is goed om erbij stil te staan dat daar geen goed of fout in bestaat. Misschien heb jij enorm de behoefte om meteen weer te reizen en feestjes te plannen. Maar doordat je dat niet meer gewend bent, kan je snel overprikkeld raken. Het is belangrijk om je bewust te zijn van dit mogelijke gevolg.

Wat kan mij helpen?

Het wegvallen van maatregelen kan een moment zijn om stil te staan bij wat er gebeurd is. En hoe je je nieuwe leven wilt vormgeven. De volgende tips helpen hierbij:

  • Bedenk voor jezelf wat je wil meenemen uit de coronatijd. Wat beviel je goed? Bijvoorbeeld het ervaren van minder prikkels. Wat wil je graag zo houden? Vaker thuiswerken of minder vliegen, bijvoorbeeld.
  • Ga na wat je geleerd hebt tijdens de coronacrisis. Dit kunnen dingen zijn die je hebt geleerd over jezelf. Maar ook over anderen en de wereld om je heen.
  • Bouw je nieuwe levensstijl rustig op. Heb je besloten welke dingen je wilt behouden uit de coronacrisis? Ga dan bij jezelf na hoe je dit praktisch vormgeeft.
  • Luister goed naar je lichaam. We komen uit een tijd met weinig prikkels en gaan nu naar een tijd met meer prikkels. Er kunnen veel dingen zijn die je weer wilt doen. Als je te veel tegelijk doet, overschrijd je snel je grenzen. Lees ook de folder van MIND met tips om je grenzen te leren kennen en aan te geven.
  • Bouw rustmomenten in je week in. Wissel drukke en sociale activiteiten af met momenten waarop je alleen bent en iets voor jezelf doet.
  • Praat over gevoelens als rouw, frustratie en angst. Misschien heb je iemand verloren of ben je bang om besmet te worden. Bespreek met vrienden of familie hoe je je voelt.

Meer informatie en tips

  • Ga je voor het eerst weer uit? Dan kan je je tijdens het uitgaan onwennig voelen. Op uitgaanpostcorona.nl lees je waar je rekening mee kan houden. Zo ben je goed voorbereid en geniet je zoveel mogelijk van het uitgaan.
  • Grenzen aangeven en herkennen. Het sociale leven heeft een poos stilgestaan. Misschien ben je niet meer gewend je grenzen te herkennen en aan te geven. Op summeroflove.sense.info en Ben je oké? lees je hoe jij en iedereen om jou heen zich oké voelt tijdens een avondje uit of evenement.