De coronamaatregelen raken jou als jongere hard. Je leven ligt voor een groot deel stil; je volgt online lessen of college, hebt minder contact met vrienden, je bijbaan of sport is misschien weggevallen, je mist belangrijke mijlpalen in je leven en je zit veel thuis. De situatie kan uitzichtloos voelen. Misschien voel je je somber, moedeloos of juist geïrriteerd. Ook kan je je gestrest of eenzaam voelen. Al die gevoelens zijn normaal in deze verwarrende tijd. 

Zo blijf je je goed voelen in coronatijd

Iedereen reageert anders op de coronamaatregelen. Het is niet vreemd dat je je zorgen maakt of je somber voelt. Hoe je je voelt kan ook steeds veranderen. Deze tips helpen om je beter te voelen. Hier vind je een filmpje met tips wat je kan doen aan je gezondheid.

Wat kan ik doen tegen piekeren?

Pieker je veel? Maak je je zorgen over school, studie, je bijbaan of geldzaken?

  • Praat erover en houd (online) contact. Bespreek je zorgen met familie, vrienden of een ander vertrouwenspersoon zoals een docent of mentor. Veel vrienden en anderen zitten in dezelfde situatie als jij. Je zorgen bespreken geeft lucht en anderen kunnen je erbij helpen. Vraag aan anderen welke zorgen zij hebben en wat ze doen om het vol te houden. Wissel ervaringen en ideeën uit.
  • Zoek afleiding en ontspanning. Ga op zoek naar nieuwe activiteiten of hobby’s. Kijk filmpjes op 24 creatief voor inspiratie over muziek, theater, dans of creatief bezig zijn. Ook staan veel optredens nu online (kijk onder in het inspiratiekader voor tips).
  • Piekeren mag! Plan een piekermoment. Het is begrijpelijk dat je piekert, maar liever niet de hele dag door. Prik één moment om over alles te denken waar je mee zit. Vertel je zorgen aan iemand of schrijf ze op. Je kan je zorgen zelfs ordenen: zorgen die je kan oplossen zet je links op papier, zorgen die je (nog) niet kan oplossen zet je rechts.
  • Probeer los te laten en kijk naar wat wel kan. Niet al je zorgen zijn op te lossen. Probeer dit te accepteren. Kijk vooral naar wat je wél kan doen of veranderen. En naar wat er wél goed gaat. Kan je elke dag één ding noemen wat goed is gegaan of leuk was? Dat soort gedachten helpen je positief te blijven denken en voelen. Blijf zoeken naar lichtpuntjes. Veel tips en ideeën over wat je kan doen vind je op “Wat kan er wél tijdens de lockdown?” van NJI.
  • Wat helpt je om positief te blijven? Wat helpt je in gewone tijden om uit de put te komen? Wat geeft je normaal energie? Verzin een manier om die dingen of activiteiten te doen, op een aangepaste manier.
  • Probeer nieuwe dingen uit of bedenk een challenge. Grijp dit moment aan om nieuwe dingen uit te proberen. Begin aan die hobby waar je al lang over nadenkt. Maak een verhaal, song, blog of vlog.
  • Houd jezelf in de gaten. Als je merkt dat je sneller geïrriteerd raakt of de spanningen lopen thuis op, trek je dan even terug. Ga bijvoorbeeld naar buiten, naar je kamer of luister naar muziek.

Wat kan ik wel doen? Inspiratie!

  • Creatief, muziek en theater. Veel theaters en musea bieden online voorstellingen aan. Ook een cursus fotografie of tekenen kan online. Of leer een taal of een muziekinstrument spelen.
  • Online met vrienden. Speel samen een online escaperoom of maak een eigen muziekbingo als verjaardagsfeest, organiseer een wandelchallenge met de Ommetjes app (wie is het eerst in Parijs in kilometers), of bedenk je eigen challenge voor familie en vrienden. Je sportclub of studievereniging organiseren misschien ook online activiteiten.
  • Iemand helpen. Je kan ook iets voor anderen doen, bijvoorbeeld boodschappen voor je oudere buren die niet meer naar de supermarkt durven. Ook wordt er door de studentenkerk een vraag-en-aanbod georganiseerd voor studenten die in quarantaine zitten en boodschappen nodig hebben. Op NLvoorElkaar en nietalleen.nl kan je je aanmelden om hulp aan te bieden.
  • Maak een blog/vlog. We gaan het over deze periode later nog steeds hebben. Wat maakt deze tijd bijzonder? Wat zijn de positieve kanten? Verwerk dat in een verhaal, song, blog of vlog.

Hoe deel ik mijn dag goed in?

Je doet nu alles op de zelfde plek: leren, studeren, ontspannen en sporten. Ook valt de structuur in je dag misschien weg. Je concentratie en motivatie is daardoor lager dan normaal. Deze tips helpen je bij het vinden van routine in je dag.

  • Houd je gewone dag structuur aan. Zoals je dat doet als je naar school of je studie zou gaan. Probeer op normale momenten naar bed te gaan en op te staan. Volg dan je gewone routine zoals douchen en aankleden in een normale dagelijkse outfit. 
  • Creëer een vaste werkplek. Als je thuis aan school werkt of studeert, doe dat op een vaste plek. Sluit je werkdag echt af door je studieboeken of schoolspullen op te ruimen. Het liefst gebruik je een ander deel van je kamer of huis voor vrije tijd. Zo houd je school- of studiewerk en vrije tijd gescheiden.
  • Maak een planning. Een planning geeft je overzicht en controle over je tijd. Plan realistisch. Als je bijvoorbeeld denkt dat huiswerk of studiewerk 1 uur kost, plan dan 1,5 uur in. Zorg voor afwisseling in je planning. Plan ook tijd voor pauzes en beweging.
  • Leg de lat niet te hoog. Iedereen vindt het moeilijk om met deze situatie om te gaan en doet het op zijn eigen manier. Neem de tijd om uit te vinden wat voor jou werkt.
  • Thuis geen fijne plek om te werken? Veel scholen en universiteiten hebben speciaal voor dit soort situaties werkplekken gemaakt. Of probeer bij een vriend of vriendin thuis op afstand te werken.

Blijf ook lichamelijk gezond

Een gezonde manier van leven helpt om vol te houden, én biedt bescherming tegen het coronavirus.

  • Blijf sporten en bewegen. Ga bijvoorbeeld buiten met iemand wandelen of fietsen. Buiten zijn helpt hoofd en lichaam te ontspannen én je bouwt weerstand op tegen het coronavirus. Weten wat je nog wél mag doen aan sport? Op de website van het NJI vind je tips over sporten.
  • Eet gezond. Heb je de neiging minder gezond te eten? Op Loket gezond leven vind je tips voor een gezond eetpatroon.
  • Gebruik weinig alcohol of drugs. Merk je dat je meer alcohol of drugs gebruikt om je beter te voelen en even te ontsnappen aan de vervelende situatie? Wanneer je je somber of angstig voelt, dan kunnen middelen die gevoelens juist versterken. Probeer liever niet meer alcohol of drugs te gebruiken.
  • Vind je digitale balans. Houd eens bij hoeveel je in een week achter een scherm zit. Weet jij je digitale balans te vinden? Doe de test op digitale balans.nl. En lees hoe je een goede digitale balans vindt om mentaal, sociaal en lichamelijk fit te blijven.

Meer informatie

Via onderstaande verwijzingen vind je meer informatie en tips. Kijk ook op de website van je school of universiteit. Vaak staan hier praktische informatie en tips.

Hulplijnen en zelfhulpapps

Kom je er met de bovenstaande tips niet uit? Onderstaande hulporganisaties en apps kunnen je mogelijk verder helpen.

  • Wil je contact over je vragen, zorgen of angsten? Het NJI geeft een overzicht van hulplijnen voor jongeren.
  • Heb je een vraag over corona? Of over een ander onderwerp dat je thuis liever niet bespreekt? Op jouwggd.nl kan je je vraag stellen en vind je veel gestelde vragen van andere jongeren. Voor studenten organiseert Stichting Time Out het digitale Time Out Café.
  • Aan de slag met zelfhulp via de app? Snel beter in je vel van het Trimbos Instituut biedt drie trainingen aan: beter slapen, minder piekeren en minder stress. De trainingen zijn praktisch en focussen zich op oefeningen.
  • Zoek je digitaal contact over je problemen? Via Ehealth coaching kom je in contact met een coach die je helpt en verwijst naar een digitale module om meer grip te krijgen op je geluk en gezondheid. De verschillende modules staan op een app.
  • Checken hoe het eigenlijk met je gaat? Doe de zelftest op Iedereenok. Hier vind je ook een programma om negatieve gevoelens te doorbreken. Via de Grow IT! app leer je via een spel hoe het met je gaat en wat je kan doen om je beter te voelen.
  • Zoek contact met je huisarts. Blijf je klachten of problemen houden? Of merk je dat je er niet alleen uitkomt. Je kan altijd terecht bij je huisarts om klachten en zorgen te bespreken.