Een groot deel van het leven voor corona kan je weer oppakken. Je mag weer naar school, naar de sportschool en afspreken met je vriendengroep. Toch heeft corona voorlopig nog invloed op je leven. Het kan lastig zijn om je tijd goed te verdelen en je balans terug te vinden. Misschien voel je je daardoor gestrest of somber. Dat is heel normaal. Hoe je je voelt kan steeds veranderen en ook dat is normaal. Hieronder vind je tips om beter in je vel te zitten.

Wat kan ik doen tegen piekeren?

  • Praat erover en houd (online) contact. Bespreek je zorgen met familie, vrienden of een andere vertrouwenspersoon, zoals een docent of mentor. Anderen zitten in dezelfde situatie als jij. Je zorgen bespreken geeft lucht en ze kunnen je erbij helpen. Vraag ze welke zorgen zij hebben en hoe ze daarmee omgaan. Wissel ervaringen en ideeën uit.
     
  • Zoek afleiding en ontspanning. Bezoek weer eens een concert, museum of theatervoorstelling. Veel muziek- en theateroptredens worden opgenomen en kan je ook online beleven. Je kan ook op zoek gaan naar nieuwe activiteiten of hobby’s. Bekijk filmpjes op 24 creatief voor inspiratie over muziek, theater, dans of creatief bezig zijn.
     
  • Piekeren mag! Plan een piekermoment. Het is begrijpelijk dat je piekert, maar liever niet de hele dag door. Prik één moment om over alles te denken waar je mee zit. Vertel je zorgen aan iemand of schrijf ze op. Je kan je zorgen zelfs ordenen: zorgen die je kan oplossen zet je links op papier. Zorgen die je (nog) niet kan oplossen zet je rechts.
     
  • Probeer los te laten en kijk naar wat wel kan. Niet al je zorgen zijn op te lossen. Probeer dit te accepteren. Kijk vooral naar wat je wél kan doen of veranderen. En naar wat wél goed gaat. Kan je elke dag één ding noemen wat goed is gegaan of leuk was? Die gedachten helpen je om positief te blijven denken en voelen. Blijf zoeken naar lichtpuntjes. 
     
  • Wat helpt je om positief te blijven? Wat je helpt in gewone tijden om je beter te voelen, helpt nu ook. Wat geeft je normaal energie? Waarschijnlijk kan je die activiteiten weer (deels) oppakken. 
     
  • Probeer nieuwe dingen uit of bedenk een challenge. Grijp dit moment aan om nieuwe dingen uit te proberen. Begin aan die hobby waar je al lang over nadenkt of maak een verhaal, song, blog of vlog.
     
  • Houd jezelf in de gaten. Merk je dat je sneller geïrriteerd raakt of lopen de spanningen thuis op? Trek je dan even terug. Ga bijvoorbeeld naar buiten, naar je kamer of luister naar muziek.

 

Hoe deel ik mijn dag goed in?

Deze tips helpen je bij het (terug)vinden van routine in je dag of week.

  • Houd structuur aan. Sport bijvoorbeeld op vaste avonden in de week. Elke dag rond dezelfde tijd opstaan en naar bed gaan is ook een goede manier.
     
  • Maak een planning. Een planning geeft je overzicht en controle over je tijd. Plan realistisch. Als je bijvoorbeeld denkt dat je huiswerk of studiewerk 1 uur duurt, plan dan 1,5 uur in. Zorg voor afwisseling van taken en plan ook tijd in voor pauzes en beweging.
     
  • Leg de lat niet te hoog. Iedereen vindt het moeilijk om met nieuwe en onzekere situaties om te gaan en doet het op zijn eigen manier. Neem de tijd om uit te vinden wat voor jou werkt.
     
  • Kijk voor meer tips op de pagina Verder met en na corona.

Blijf ook lichamelijk gezond

Een gezonde manier van leven helpt om je goed te voelen én biedt bescherming tegen het coronavirus.

  • Sport en beweeg. Start weer met sporten bij je sportschool of sportclub. Of ga buiten wandelen of fietsen. Dat kan ook samen met iemand. Buiten zijn helpt om je hoofd en lichaam te ontspannen én je bouwt weerstand op tegen het coronavirus. Op de website van het NJI vind je tips over sporten.
     
  • Eet gezond. Heb je de neiging om minder gezond te eten?  Via het Voedingscentrum  vind je tips voor een gezond eetpatroon.
     
  • Gebruik weinig alcohol of drugs. Merk je dat je meer alcohol of drugs gebruikt om je beter te voelen en even te ontsnappen aan je zorgen? Wanneer je je somber of angstig voelt, dan kunnen middelen die gevoelens juist versterken. Probeer liever niet meer alcohol of drugs te gebruiken.
     
  • Vind je digitale balans. Houd eens bij hoeveel je in een week achter een scherm zit. Weet jij je digitale balans te vinden? Doe de test op digitale balans.nl. En lees hoe je een goede digitale balans vindt om mentaal, sociaal en lichamelijk fit te blijven.

Meer informatie

113

Zie je geen uitkomst meer of maak je je zorgen om iemand die geen uitkomst meer ziet? Dan is het goed daar met iemand over te praten. Dat kan via de 113 Zelfmoordpreventie hulplijn. Dit kan dag en nacht, anoniem en vertrouwelijk. Bel 113 of chat.

Hulplijnen en zelfhulpapps

  • Wil je contact over je vragen, zorgen of angsten? Het NJI geeft een overzicht van hulplijnen voor jongeren.
     
  • Wil je even met iemand praten? De supportlijn ‘Alles Oké?’ (0800-0450) is een initiatief van de Kindertelefoon voor iedereen van 18 tot 24 jaar die behoefte heeft aan een luisterend oor. Het ‘Bel-me-wel-register’ is ook een gratis hulplijn. Je kunt er terecht voor een luisterend oor en advies door een psycholoog.
     
  • Heb je een vraag over corona? Of over een ander onderwerp dat je thuis liever niet bespreekt? Op jouwggd.nl kan je je vraag stellen en vind je veelgestelde vragen van andere jongeren.
    Voor studenten organiseert Stichting Time Out het digitale 
    Time Out Café.

     
  • Aan de slag met zelfhulp via de app? Snel beter in je vel van het Trimbos Instituut biedt drie trainingen aan: beter slapenminder piekeren en minder stress. De trainingen zijn praktisch en focussen zich op oefeningen.
     
  • Zoek je digitaal contact over je problemen? Via Ehealth coaching kom je in contact met een coach die je helpt en verwijst naar een digitale module om meer grip te krijgen op je geluk en gezondheid. De verschillende modules staan op een app.
     
  • Checken hoe het eigenlijk met je gaat? Doe de zelftest op Iedereenok. Hier vind je ook een programma om negatieve gevoelens te doorbreken. Via de Grow IT! app leer je via een spel hoe het met je gaat en wat je kan doen om je beter te voelen.
     
  • Zoek contact met je huisarts. Blijf je klachten of problemen houden? Of merk je dat je er niet alleen uitkomt? Je kan altijd terecht bij je huisarts om klachten en zorgen te bespreken.
     
  • Chatten met een professional? Als je je down of gespannen voelt, kan je via PratenOnline.nl een chatafspraak maken met een professional.  
     
  • Zit je ergens mee? @Ease.nl is er voor jongeren die ergens mee zitten en daarover willen praten. Je kan met ze chatten, bellen of langskomen als de maatregelen dat toelaten.