Het kan lastig zijn om in (thuis)quarantaine of isolatie te moeten. Soms zijn er praktische problemen omdat je binnen moet blijven. Bijvoorbeeld boodschappen in huis halen, de kinderen brengen en halen of de hond uitlaten. Hierdoor kan je je zorgen maken of stress voelen. Op deze pagina vind je meer informatie over wat het met je kan doen als je in thuisquarantaine moet en hoe je praktische zaken handig regelt.

Zorgen door thuisquarantaine

Door de coronacrisis krijg je vroeg of laat te maken met (thuis)quarantaine of isolatie. Dit kan zijn omdat je moet wachten op de uitslag van je coronatest of omdat je positief getest bent op corona. Als je in (thuis)quarantaine of isolatie moet, kan je last krijgen van de volgende emoties of reacties:

  • Je maakt je zorgen, bijvoorbeeld over je eigen lichamelijke gezondheid, mogelijke besmetting van anderen (gezinsleden), het werk of zaken die geregeld moeten worden.
  • Je piekert steeds over een doemscenario, en daardoor voel je je angstig, verdrietig, vreemd of rusteloos.
  • Je voelt eenzaam en afgezonderd door het weinige contact met anderen.
  • Je voelt je gekwetst omdat anderen oordelen over jouw situatie.
  • Je bent boos of angstig omdat je eigen vrijheid beperkt is.
  • Door een gebrek aan controle ben je onrustig en heb je een gevoel van machteloosheid.
  • Je bent makkelijk geïrriteerd of prikkelbaar.
  • Je voelt je schuldig over je eigen gedrag, omdat je misschien een besmetting hebt veroorzaakt bij jezelf en anderen.
  • Je bent alerter dan anders of je voelt je onveilig.

Zorg goed voor jezelf tijdens thuisquarantaine of isolatie

Je kan je angstig, boos, eenzaam of verdrietig voelen door de thuisquarantaine of isolatie. Dat is begrijpelijk in deze periode. Hieronder lees je een aantal tips hoe je goed voor jezelf blijft zorgen:

  • Sta stil bij hoe je jezelf voelt. Hoe voel ik me vandaag? En hoe voelde ik me gisteren?
  • Probeer je emoties te accepteren en laat ze er zijn. Gun jezelf tijd om je gevoelens en behoeften te begrijpen. Geef aan hoe het met je gaat, praat erover met mensen die je vertrouwt.
  • Houd structuur in je dag. Probeer zoveel mogelijk een normaal dag- en nachtritme te volgen, ondanks dat je veel thuis zit.
  • Probeer een gezonde leefstijl aan te houden. Eet voldoende en beweeg zo veel als mogelijk is. Probeer ook het gebruik van alcohol, tabak en drugs te beperken.
  • Zorg voor afleiding van je zorgen. Lang blijven piekeren over wat er eventueel zou kunnen gebeuren helpt je niet verder. Zoek afleiding: kijk een mooie film, lees een goed boek, speel een leuk spel. Gebruik de tijd om te doen wat je al langer wilde doen, maar waar je steeds maar niet aan toe kwam.
  • Kijk niet teveel nieuws. Beperk het kijken naar nieuws, bijvoorbeeld via sociale media, over het coronavirus. Het ontvangen en verwerken van veel informatie veroorzaakt mogelijk nieuwe zorgen.
  • Blijf mentaal actief. Dit kan je bijvoorbeeld doen door te schrijven en (denk) spelletjes of (kruiswoord)puzzels te maken.
  • Houd contact met je sociale omgeving. Blijf whatsappen of (video)bellen met vrienden en familie.
  • Blijf zoeken naar lichtpuntjes. Dat helpt tegen een gevoel van hopeloosheid.

Praktische zaken bij een thuisquarantaine of isolatie

Wanneer je in thuisquarantaine zit, worden dagelijkse zaken anders en kan je ook te maken krijgen met vervelende reacties. Hieronder een paar tips:

  • Boodschappen doen. Om goed en gezond te kunnen blijven eten, moet er iemand boodschappen voor je doen. Je kan bijvoorbeeld aan je vrienden, familie of buren vragen om dit voor je te regelen. Ook zijn er initiatieven die je kunnen helpen met boodschappen doen of medicijnen ophalen bij de apotheek. Kijk op NLvoorElkaar, Ready2Help, nietalleen.nl en We helpen voor hulp in de buurt. Kijk op de website van het RIVMRijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu en de Rijksoverheid voor de laatste adviezen en regels hierover.
  • Reacties van anderen. Als (ex-)patiënt, (mogelijk) besmet persoon of vriend of familielid, kan je te maken krijgen met negatieve of vervelende reacties van anderen, op straat of via sociale media. Ook als je weer beter bent en gaat deelnemen aan het sociale leven buitenshuis. Reacties van anderen worden soms ook door angst en onwetendheid ingegeven. Als je wilt reageren, leg dan rustig uit dat je je aan de landelijke richtlijnen van het RIVM en de GGDGemeentelijke/gewestelijke gezondheidsdienst houdt. Hier lees je meer over het omgaan met andere meningen.

Meer informatie