Sommige mensen willen wel graag een coronavaccin, maar vinden de prik zo spannend of eng dat ze niet durven. Ze zijn bijvoorbeeld bang om flauw te vallen of vinden het idee van een naald in hun lichaam vreselijk. Prikangst zorgt ervoor dat je je erg gespannen voelt voordat je een prik krijgt. Hierdoor span je waarschijnlijk ook je lichaam aan, waardoor een prik meer pijn doet.

Deze tips helpen om je prikangst te verminderen

Voor, tijdens en na je prik

Voor de prik

  • Niemand ziet ernaar uit om een prik te krijgen. Je mag het dus spannend vinden. Dat is niet gek of afwijkend en komt bij iedereen voor. Ook bij mensen die heel stressbestendig zijn.
     
  • Probeer de vaccinatieafspraak in te plannen op een tijdstip dat voor jou prettig is. Bijvoorbeeld wanneer je je niet hoeft te haasten naar andere afspraken.
     
  • Praat over je prikangst met iemand die je vertrouwt. Dat kan opluchten.
     
  • Neem iemand mee naar de priklocatie, ook al mag diegene misschien niet mee naar binnen.
     
  • Je kan de huid waar de prik komt van tevoren verdoven. Via de apotheek kan je een verdovende zalf of pleister kopen.
     
  • Zorg dat je uitgerust bent en voldoende gegeten en gedronken hebt.
     
  • Zorg dat je op tijd bij de priklocatie bent. Dan wen je alvast aan de omgeving.
     
  • Vertel tegen de prikmedewerker dat je het spannend vindt. De medewerker neemt dan extra de tijd om je gerust te stellen of vragen te beantwoorden.
     
  • Bedenk een moment dat je je heel goed en krachtig voelde. Bijvoorbeeld tijdens een diploma-uitreiking. Toen je in je eentje op reis was. Of voor het eerst de weg op ging nadat je je rijbewijs haalde. Beeld je deze herinnering goed in als je op weg gaat naar de priklocatie en tijdens de prik. Je voelt je dan stukken sterker in je schoenen dan als je steeds aan de prik denkt.

Tijdens de prik

  • Kijk weg tijdens het prikken.
     
  • Ontspan je arm zoveel mogelijk. Laat je schouders bewust zakken.
     
  • Zoek afleiding. Neem bijvoorbeeld een koptelefoon mee, zodat je via je telefoon je eigen muziek kan luisteren of een leuk filmpje kan bekijken.
     
  • Blijf naar je buik in- en uitademen tijdens de prik. In spannende situaties gaan mensen vaak oppervlakkig ademhalen. Door naar je buik te ademen - eventueel met je hand(en) op je buik - krijgt de paniek minder de overhand.

Na de prik

  • Beloon jezelf met iets fijns als het moment achter de rug is, zoals een leuk tijdschrift.
     
  • Vier de overwinning met degene die je meenam naar de priklocatie. Bijvoorbeeld door samen naar huis te gaan en een kop koffie te drinken.
     
  • Blik terug op de prikervaring. Wat ging goed? Hoe vaker je een prik neemt, hoe groter de kans dat de angst vermindert.

Durf je echt niet?

Dan kan je dit met de huisarts bespreken. Een paar sessies bij een psycholoog kunnen de prikangst verminderen. Je huisarts kan je ook doorverwijzen naar een prikangstpoli om je daar te laten vaccineren. De prikangst poli heeft verschillende methoden om de angst en pijn weg te nemen of te verminderen.

Als je kind prikangst heeft

Als je kind prikangst heeft

Voor de prik

  • Bereid je kind goed voor. Vertel waar het is, wie de prik geeft en waarom. Je kan ook samen een filmpje op internet bekijken over vaccineren.
     
  • Luister naar je kind, stel vragen en toon begrip. Zeg dat je bij je kind blijft en hem of haar helpt.
     
  • Vraag aan je kind wat hij of zij prettig vindt. Hand vasthouden of niet? Zo geef je je kind een gevoel van controle.

Tijdens de prik

  • Blijf kalm. De aanwezigheid van een vertrouwd persoon kan je kind helpen. Probeer daarom rust en vertrouwen uit te stralen.
     
  • Als je merkt dat je kind bang is, benoem dan wat je ziet. Bijvoorbeeld: “Ik weet dat je het spannend vindt, dat mag.” Of “Het is zo voorbij.” Het erkennen en benoemen van zijn of haar emoties lucht op voor je kind.
     
  • Zorg voor afleiding. Praat samen over iets leuks kijk samen naar een filmpje op je telefoon. Hoe meer je je kind afleidt, hoe minder je kind merkt van de prik. De medewerker die vaccineert, praat ook met jouw kind en leidt hem of haar af.
     
  • Heb je ook een kind zonder prikangst? Probeer de afspraak van dit kind als eerste te plannen. Dat kan helpen om de angst bij je andere kind te verminderen.

Na de prik

  • Vraag achteraf aan je kind hoe het ging. Benoem samen wat goed ging. Zo sluit je de ervaring positief af.
     
  • Geef je kind een compliment en laat weten dat je trots bent. Beloon je kind, bijvoorbeeld door na de prik iets leuks te doen samen.

 

Meer informatie en tips

  • De app ‘AINAR’ kan je helpen bij het verminderen van je stress en angst voor de prik. Het spel meet stress-signalen via je camera en laat hokjes rood kleuren als je stress hebt. Het is aan jou om de hokjes weer groen te maken.
  • De Rijksoverheid geeft informatie over prikangst. En wat de GGDGemeentelijke/gewestelijke gezondheidsdienst doet op de priklocatie om mensen met prikangst te helpen.
  • Op de pagina Zorgen over je kind staan tips om goed met je kind te praten over corona.