Sommige mensen zouden zich graag laten inenten, maar vinden de prik spannend of ronduit beangstigend. Mensen zijn bijvoorbeeld bang om flauw te vallen. Of vinden het idee van een naald in hun lichaam zo eng dat ze het coronavaccin niet durven nemen. Prikangst kan ervoor zorgen dat je je steeds meer gespannen voelt voordat je een prik krijgt. Hierdoor span je waarschijnlijk ook je lichaam aan, waardoor een prik meer pijn doet. Deze tips helpen bij het verminderen van angst voor prikken.

Voor de prik

  • Niemand ziet ernaar uit om een prik te krijgen. Je mag het dus spannend vinden. Dat is niet gek of afwijkend en komt voor bij zowel mannen als vrouwen. En ook bij mensen die heel stressbestendig zijn.
  • Neem iemand mee naar de priklocatie, ook al mag diegene misschien niet mee naar binnen.
  • Vertel tegen de prikmedewerker dat je het spannend vindt.
  • Je kan de huid waar de prik komt van tevoren verdoven. Smeer er bijvoorbeeld zalf op.
  • Bedenk een moment dat je je heel goed en krachtig voelde. Bijvoorbeeld tijdens een diploma-uitreiking. Toen je in je eentje op reis was. Of voor het eerst de weg op ging nadat je je rijbewijs haalde. Beeld je deze herinnering goed in als je op weg gaat naar de priklocatie en tijdens de prik. Je voelt je dan stukken sterker in je schoenen dan als je steeds aan de prik denkt.

Tijdens de prik

  • Even simpel als doeltreffend: kijk weg.
  • Blijf naar je buik in- en uitademen tijdens de prik. In spannende situaties gaan mensen vaak oppervlakkig ademhalen. Door naar je buik te ademen - eventueel met je hand(en) op je buik - krijgt de paniek minder de overhand.

Na de prik

  • Beloon jezelf met iets lekkers als het moment achter de rug is, zoals een leuk tijdschrift.
  • Vier de overwinning met degene die je meenam naar de priklocatie. Bijvoorbeeld door samen naar huis te gaan en een kop koffie te drinken.

Durf je echt niet?

Dan kan je dit met de huisarts bespreken. Een paar sessies bij een psycholoog kunnen de prikangst verminderen.

Meer informatie en tips

  • De app ‘AINAR’ kan je helpen bij het verminderen van je stress en angst voor de prik. Het spel meet stress-signalen via je camera en laat hokjes rood kleuren als je stress hebt. Het is aan jou om de hokjes weer groen te maken.