Angstig door corona

Het nieuws, de gesprekken over corona en alle maatregelen kunnen je op veel manieren uit je comfortzone halen. Je vraagt je bijvoorbeeld af hoe je het beste sociaal contact kan onderhouden met de 1,5 meter-regel. Misschien maak je je zorgen over de financiële gevolgen van de crisis. Of over de effecten van het virus op je gezondheid en een eventuele volgende besmettingsgolf. Je voelt een bedreiging en daarop reageer je angstig. Het is normaal dat je je vaker angstig voelt of hebt gevoeld.

Signalen van angst

Veel signalen van angst zijn hetzelfde als die van stress. Je kan daarnaast last hebben van bijvoorbeeld hartkloppingen, benauwdheid, overmatig zweten, een droge mond of tintelingen in je handen en voeten. Aan je gedrag kan je merken dat je nieuwe en onbekende situaties het liefst wilt vermijden. Aan je gedachten kan je merken dat je steeds bezig bent met situaties waar je bang voor bent. Je gaat bijvoorbeeld uit van het ergste en piekert over hoe je dat kan voorkomen. Op die manier probeer je weer controle te krijgen over de situatie.

Wat kan ik doen als ik angstig ben?

  • Blijf dingen doen, ondanks dat je ze eng vindt. Zo leer je met de spanning om te gaan. De angst voor bepaalde situaties wordt daardoor minder. 
  • Schrijf je ervaringen op. Houd bijvoorbeeld een dagboek bij. Schrijf op wat er precies gebeurt op angstige momenten. Waar denk je dan aan? Waar ben je bang voor? Wat voel je? Hoe reageer je hierop? 
  • Roep geruststellende gedachten op. Kijk eens kritisch of er wel een reden is om zo bang te zijn. Zijn je gedachten reëel, logisch en helpend? En bedenk vervolgens welke gedachten wel helpend of geruststellende kunnen zijn. Schrijf deze gedachten op, zodat je ze op moeilijke momenten kan nalezen. Vaak lukt het dan beter om met de angstige momenten om te gaan en rustig te blijven.

Meer tips die helpen als je angstig bent, lees je bij omgaan met stress.

Meer informatie over angst

  • Blijvend last van angst? Kijk op Heyhetisoke.nl voor meer informatie over angst en depressie.
  • Thuisarts biedt meer informatie over angst.
  • Via MIND vind je meer informatie over angst. En kan je in contact komen met mensen die hetzelfde doormaken als jij.
  • De Angst, Dwang en Fobiestichting heeft een telefonische hulplijn. Deze is elke werkdag bereikbaar van 9.00 tot 13.30 op 0343-753009. Via de website kan je ook in contact komen met anderen die last hebben van angstklachten.