Ieders leven en werk is in coronatijd behoorlijk beïnvloed. Vanwege de onzekerheid die deze tijd met zich meebrengt, voel je je misschien gespannen. Je ervaart stress en hebt voor je gevoel minder grip op je leven. Op deze pagina vind je informatie over stress en tips daarvoor. Heb je ook last van angst, prikangst of boosheid en frustratie? Kijk hier: 

Stress door de coronacrisis

Misschien merk je aan jezelf dat je vaker gestrest bent. Je hebt moeite om alle ballen in de lucht te houden en door versoepelingen ‘moet’ er weer van alles. Je voelt je overvraagd op je werk en maakt je zorgen over hoe het allemaal verder moet. Of je zit nog steeds regelmatig op elkaars lip thuis. Door langdurige klachten na een coronabesmetting, quarantaine of de steeds veranderende maatregelen kan je ook gestrest raken en chagrijnig zijn.

Wat is stress?

Stress betekent spanning of druk. Stress is niet altijd ongezond. Gezonde stress is de spanning die je voelt voor een toets, sollicitatiegesprek of andere spannende gebeurtenis. Stress zorgt ervoor dat je extra alert kan reageren en geconcentreerd kan werken. Zodra de spannende gebeurtenis voorbij is, neemt de spanning weer af.  

Als de stress lang duurt of als je een sterke stressreactie hebt, heb je meer tijd nodig om te herstellen. Als er veel momenten van stress zijn, heb je daarvoor te weinig tijd. Je kan daardoor niet meer voldoen aan de verwachtingen van je omgeving of jezelf. Dan is stress ongezond.

Welke signalen van stress heb ik? 

Iedereen reageert anders op stress. Hoe je je voelt kan steeds veranderen. Het ene moment voel je je goed en het andere moment wat minder. Je kan bijvoorbeeld het volgende merken bij jezelf:    

Mentaal

  • Je bent snel geïrriteerd of prikkelbaar, je hebt een kort lontje
  • Je vindt het lastig te ontspannen en blijft piekeren
  • Je hebt moeite je te concentreren
  • Je voelt je voor een langere periode bang, boos of somber

Lichamelijk

  • Je bent heel waakzaam
  • Je bent onrustig
  • Je slaapt slechter
  • Je hebt last van hoofdpijn of buikpijn
  • Je voelt je futloos en moe

Gedrag

  • Je zoekt veel minder contact met anderen
  • Je bent te veel bezig met bijvoorbeeld hygiëne 

Tips bij omgaan met stress en angst

Denk anders na over je zorgen

  • Probeer overzicht te krijgen over je situatie. Zet voor jezelf op een rij waar je je zorgen over maakt en wat je veel energie kost. Bedenk ook wat je juist energie geeft. Probeer vervolgens oplossingen te bedenken. Ga na waarop je zelf invloed hebt en wat je kan veranderen. 
  • Probeer te accepteren. Accepteer de dingen die je niet kan veranderen en richt je op dingen waar je wel invloed op hebt.
  • Praat erover. Praat met vrienden, familie of collega’s (mensen die je vertrouwt) over wat je bezighoudt en hoe je je voelt. Dat kan opluchten. Veel mensen zitten in dezelfde situatie. 
  • Probeer de positieve kanten van de situatie te blijven zien. 

Ontspanning

  • Zoek rust en ontspanning. Bewegen is een goede manier om te ontspannen. Maak bijvoorbeeld een wandeling. Ook yoga, meditatie of mindfulness kan helpen. 
  • Zorg voor afleiding. Zo blijf je niet hangen in gepieker. Doe bijvoorbeeld een spelletje, kijk naar een film of lees een boek. Lees ook de folder van MIND met tips om piekeren tegen te gaan.

Gezonde levensstijl

  • Houd structuur in je dag. Probeer een normaal dag- en nachtritme te volgen, ondanks dat je veel thuis zit. 
  • Bekijk en lees niet te veel nieuws. Haal je informatie over het coronavirus van betrouwbare nieuwsbronnen, zoals de Rijksoverheid en het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Beperk dit tot een paar keer per dag. 
  • Eet gezond en beweeg regelmatig. Gezond en regelmatig eten en bewegen helpen om je beter te voelen. Beweeg het liefst buiten, en houd voldoende afstand tot anderen. De hersenstichting heeft de ‘Ommetje-app’ ontwikkeld om op een leuke manier een competitie te starten met wandelen. Het Voedingscentrum geeft tips voor gezond eetpatroon.
  • Het RIVM en Thuisarts.nl geven leefstijladviezen.
  • Drink zo min mogelijk alcohol en gebruik geen drugs.

Heb je langere tijd last van stress of wordt het erger? Heb je er last van in het dagelijks leven en op je werk? Neem dan contact op met je huisarts of met de bedrijfsarts. Via je leidinggevende kan je met de bedrijfsarts in contact komen.  

Anonieme en gratis hulp

Misschien durf je geen professionele hulp te vragen voor je mentale klachten. Uit schaamte of angst. Je kan dan gratis en anoniem hulp krijgen via online behandelprogramma’s. FortaGroep heeft bijvoorbeeld een gratis behandeling gericht op mensen die veel last hebben van stress. Omdat je deze anoniem verleende zorg niet kan declareren bij de zorgverzekeraars, is er een subsidieregeling.

Wat kan ik doen voor een ander met stress?

  • Houd contact als je merkt dat iemand last heeft van stress en angst. Zoek creatieve manieren om in contact te blijven. Bel bijvoorbeeld elke week op een vast tijdstip.
     
  • Merk je dat iemand in je eigen omgeving niet lekker in zijn vel zit? Vraag hoe het gaat. Lees meer tips om stress- en angstklachten bespreekbaar te maken.
     
  • Wil je je graag inzetten voor anderen die het moeilijk hebben? Dan kan je je aanmelden bij een vrijwilligersorganisatie of welzijnsorganisatie bij jou in de buurt.

Meer informatie

  • Meer weten over stress en tips hoe hiermee om te gaan? Kijk op thuisarts.nl.
  • De Humanitas Academie heeft een training ontwikkeld over stress. Daarin kom je meer te weten over stress, stresssignalen en de gevolgen daarvan. Voor jezelf, of voor het ondersteunen van een ander.
  • Aanhoudend last van angst? Kijk op Heyhetisoke.nl voor meer informatie over angst en depressie.

Meer hulp

  • Het ‘Bel-me-wel-register’ is een gratis hulplijn. Je kunt er terecht voor een luisterend oor en advies door een psycholoog.
  • Snel beter in je vel biedt online trainingen aan om zelfstandig te werken aan slaap-, pieker- of stressklachten.
  • Zelftest stressklachten (MIRROR): deze anonieme test kan je doen als je een ingrijpende gebeurtenis hebt meegemaakt en mentale klachten ervaart. Je krijgt na het invullen van de vragenlijst advies over wat je kan doen, zodat de klachten verminderen of verdwijnen. Je kan de test ook invullen voor iemand anders.
  • Er zijn ontzettend veel apps die gericht zijn op de mentale gezondheid. De ggz-appwijzer helpt je bij het vinden van apps die je mentale veerkracht versterken.
  • Ervaar je stress omdat je niet weet of je je wel of niet wilt laten vaccineren tegen het coronavirus? Dan kan je terecht bij Corona vaccinatie keuzehulp.
  • Bekijk nog meer hulplijnen van organisaties en instellingen die je verder kunnen helpen.