Stress is een waarschuwing van je lichaam. Je voelt je onveilig of machteloos, mist structuur en grip op je leven. Zorgen door ziekte, over je dierbaren of je werk kunnen leiden tot stress. Ook de mondkapjesplicht en thuisquarantaine kunnen leiden tot gevoelens als angst of stress. Op deze pagina vind je hier informatie over en tips om met deze gevoelens om te gaan in de coronacrisis.

Welke signalen van stress heb ik? 

Iedereen reageert anders op stress. Hoe je je voelt kan steeds veranderen. Het ene moment voel je je goed en het andere moment wat minder. Je kan bijvoorbeeld het volgende merken bij jezelf:    

Mentaal

  • Je bent snel geïrriteerd of prikkelbaar, je hebt een kort lontje
  • Je vindt het lastig te ontspannen en blijft piekeren
  • Je hebt moeite je te concentreren
  • Je voelt je voor een langere periode bang, boos of somber

Lichamelijk

  • Je bent heel waakzaam
  • Je bent onrustig
  • Je slaapt slechter
  • Je hebt last van hoofdpijn of buikpijn
  • je voelt je futloos en moe

Gedrag

  • Je zoekt veel minder contact met anderen
  • Je bent te veel bezig met bijvoorbeeld hygiëne 

Tips bij omgaan met stress en angst

Denk anders na over je zorgen

  • Probeer overzicht te krijgen over je situatie. Dat doe je door voor jezelf op een rij te zetten waar je je zorgen over maakt en wat je veel energie kost. Bedenk ook wat je juist energie geeft. Probeer vervolgens oplossingen te bedenken. Ga na waarop je zelf invloed hebt en wat je kan veranderen. 
  • Probeer te accepteren. Accepteer de dingen die je niet kan veranderen en richt je op dingen waar je wel invloed op hebt.
  • Praat erover. Praat met vrienden, familie of collega’s (mensen die je vertrouwt) over wat je bezighoudt en hoe je je voelt. Dat kan opluchten. Veel mensen zitten in hetzelfde schuitje en herkennen je situatie. 
  • Probeer de positieve kanten van de situatie te blijven zien. 

Ontspanning

  • Zoek rust en ontspanning. Bewegen, bijvoorbeeld wandelen, is een goede manier om te ontspannen. Ook yoga, meditatie of mindfulness kan helpen. 
  • Zorg voor afleiding. Zo blijf je niet hangen in gepieker. Doe bijvoorbeeld een spelletje, kijk naar een film of lees een boek. 

Gezonde levensstijl

  • Houd structuur in je dag. Probeer een normaal dag- en nachtritme te volgen ondanks dat je veel thuis zit. 
  • Kijk niet teveel nieuws. Haal je informatie over het coronavirus van betrouwbare nieuwsbronnen, zoals de Rijksoverheid en het RIVMRijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Beperk het bekijken van nieuws tot een paar keer per dag. 
  • Eet gezond en beweeg regelmatig. Gezond en regelmatig eten en beweging helpen om je beter te voelen. Beweeg het liefst buiten, en houd voldoende afstand tot anderen. De hersenstichting heeft de ‘Ommetje-app’ ontwikkeld om op een leuke manier een competitie te starten met wandelen.
  • Het Voedingscentrum geeft tips voor gezond eetpatroon.
  • Loket Gezond Leven geeft leefstijladviezen.
  • Drink zo min mogelijk alcohol en gebruik geen drugs.

Blijf je langere tijd last houden van stress of wordt het erger? Heb je er last van in het dagelijks leven en op je werk? Neem dan contact op met je huisarts of bedrijfsarts via je leidinggevende om dit te bespreken. 

Wat kan ik doen voor een ander met stress en angst?

  • Houd contact als je merkt dat iemand last heeft van stress en angst. Zoek creatieve manieren om in contact te blijven. Bel bijvoorbeeld elke week op een vast tijdstip.
  • Als je merkt dat iemand in je eigen omgeving niet lekker in zijn vel zit: vraag hoe het gaat. Lees meer tips om stress- en angstklachten bespreekbaar te maken.
  • Meld je aan bij een lokaal punt om hulp aan te bieden. Kijk voor een overzicht van alle initiatieven.

Hulp bij stress en angst

Kom je er met bovenstaande tips niet uit? Onderstaande websites, hulporganisaties en zelfhulpapps kunnen je mogelijk verder helpen. 

  • Snel beter in je vel biedt online trainingen aan om zelfstandig te werken aan slaap-, pieker- of stressklachten.
  • Zelftest stressklachten (MIRROR): deze anonieme test kan je doen als je een ingrijpende gebeurtenis hebt meegemaakt en mentale klachten ervaart. Je krijgt in de uitslag advies over wat je kan doen zodat de klachten verminderen of verdwijnen. Je kan de test ook invullen voor iemand anders.
  • Er zijn ontzettend veel apps ontwikkeld die gericht zijn op de mentale gezondheid van mensen. De ggz-appwijzer helpt je bij het vinden van apps die je mentale veerkracht kunnen versterken.
  • Wanneer je behoefte hebt om met iemand te praten, biedt Blijfovereind gratis gesprekken aan met een coach. Op het platform kan je een gesprek van een half uur boeken met een gecertificeerde coach.
  • Bekijk nog meer hulplijnen van organisaties en instellingen die je mogelijk verder kunnen helpen.

Meer informatie over stress en angst

Wil je meer informatie en tips? Onderstaande websites kunnen je mogelijk verder helpen.

  • Meer weten over stress en tips hoe hiermee om te gaan? Kijk op thuisarts.nl
  • Aanhoudend last van angst? Kijk op Heyhetisoke.nl voor meer informatie over angst en depressie.