Stress is een waarschuwing van je lichaam. Je voelt je onveilig of machteloos, mist structuur en grip op je leven. Ook zorgen door ziekte, over je dierbaren of je werk kunnen leiden tot stress. Op deze pagina vind je tips om met stress en angst om te gaan.

Welke signalen van stress heb ik? 

Iedereen reageert anders op stress. Hoe je je voelt kan steeds veranderen. Het ene moment voel je je goed en het andere moment wat minder. Je kan bijvoorbeeld het volgende merken bij jezelf:    

Mentaal

  • Je bent snel geïrriteerd of prikkelbaar, je hebt een kort lontje
  • Je vindt het lastig te ontspannen en blijft piekeren
  • Je hebt moeite je te concentreren
  • Je voelt je voor een langere periode bang, boos of somber

Lichamelijk

  • Je bent heel waakzaam
  • Je bent onrustig
  • Je slaapt slechter
  • Je hebt last van hoofdpijn of buikpijn
  • je voelt je futloos en moe

Gedrag

  • Je zoekt veel minder contact met anderen
  • Je bent te veel bezig met bijvoorbeeld hygiëne 

Tips bij omgaan met stress en angst

Denk anders na over je zorgen

  • Probeer overzicht te krijgen over je situatie. Dat doe je door voor jezelf op een rij te zetten waar je je zorgen over maakt en wat je veel energie kost. Bedenk ook wat je juist energie geeft. Probeer vervolgens oplossingen te bedenken. Ga na waarop je zelf invloed hebt en wat je kan veranderen. 
  • Probeer te accepteren. Accepteer de dingen die je niet kan veranderen en richt je op dingen waar je wel invloed op hebt.
  • Praat erover. Praat met vrienden, familie of collega’s (mensen die je vertrouwt) over wat je bezighoudt en hoe je je voelt. Dat kan opluchten. Veel mensen zitten in hetzelfde schuitje en herkennen je situatie. 
  • Probeer de positieve kanten van de situatie te blijven zien. 

Ontspanning

  • Zoek rust en ontspanning. Bewegen, bijvoorbeeld wandelen, is een goede manier om te ontspannen. Ook yoga, meditatie of mindfulness kan helpen. 
  • Zorg voor afleiding. Zo blijf je niet hangen in gepieker. Doe bijvoorbeeld een spelletje, kijk naar een film of lees een boek. 

Gezonde levensstijl

  • Houd structuur in je dag. Probeer een normaal dag- en nachtritme te volgen ondanks dat je veel thuis zit. 
  • Kijk niet teveel nieuws. Haal je informatie over het coronavirus van betrouwbare nieuwsbronnen, zoals de Rijksoverheid en het RIVMRijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Beperk het bekijken van nieuws tot een paar keer per dag. 
  • Eet gezond en beweeg regelmatig. Gezond en regelmatig eten en beweging helpen om je beter te voelen. Beweeg het liefst buiten, en houd voldoende afstand tot anderen. 
  • Het Voedingscentrum geeft tips voor gezond eetpatroon.
  • Loket Gezond Leven geeft leefstijladviezen.
  • Drink zo min mogelijk alcohol en gebruik geen drugs.

Thuisquarantaine
Het kan lastig zijn om 10 dagen in (thuis)quarantaine te moeten. Soms zijn er praktische problemen omdat je binnen moet blijven. Bijvoorbeeld boodschappen in huis halen, de kinderen brengen en halen of de hond uitlaten. Hierdoor kan je je zorgen maken of gestrest voelen. In de brochure Hulp en steun bij thuisquarantaine vind je meer informatie, tips en organisaties die kunnen helpen bij het thuisblijven. Heb je vragen over wanneer je in quarantaine moet en wat de regels zijn? Kijk dan op Rijksoverheid.nl.

Blijf je langere tijd last houden van stress of wordt het erger? Heb je er last van in het dagelijks leven en op je werk? Neem dan contact op met je huisarts of bedrijfsarts via je leidinggevende om dit te bespreken. 

Wat kan ik doen voor een ander met stress en angst? 

  • Houd contact als je merkt dat iemand last heeft van stress en angst. Zoek creatieve manieren om in contact te blijven. Bel bijvoorbeeld elke week op een vast tijdstip.
  • Als je merkt dat iemand in je eigen omgeving niet lekker in zijn vel zit: vraag hoe het gaat. Lees meer tips om stress- en angstklachten bespreekbaar te maken.
  • Meld je aan bij een lokaal punt om hulp aan te bieden. Kijk voor een overzicht van alle initiatieven 

Meer hulp

Kom je er met bovenstaande tips niet uit? Onderstaande websites en hulporganisaties kunnen je mogelijk verder helpen.