Tijdens de coronacrisis komt er veel op je af. Zeker als je partner, familielid of vriend(in) hulpverlener is en heftige dingen meemaakt tijdens het werk. Aan de ene kant ben je trots, maar je maakt je ook zorgen over je dierbare.

Waar kan ik mee te maken krijgen?

Hieronder lees je waar je mee te maken krijgt als naaste van een hulpverlener:

  • Praat een hulpverlener thuis weinig over het werk? Dan weet je niet goed hoe het met hem of haar gaat en wat er speelt.
  • Als je allebei in de zorg werkt, kan je het gevoel hebben dat heftige ervaringen ‘verdubbelen’. Het kan ook juist lastig zijn als je zelf geen ervaring als hulpverlener hebt.
  • De overgang van een stressvolle werkomgeving naar de thuissituatie is soms erg groot. Het lijkt alsof je naaste thuis nog in gedachten bij collega’s of cliënten is. Het duurt even voordat hij of zij is ´afgeschakeld’. En aandacht heeft voor jou of het gezin.
  • Hulpverleners voelen zich weleens schuldig als ze niet kunnen werken, bijvoorbeeld doordat ze zelf corona hebben. Vaak is het verantwoordelijkheidsgevoel groot en zijn ze trouw aan collega’s. Dit kan zorgen voor meer mentale druk, vermoeidheid of stress. Bij jou of je gezin kan het zorgen voor extra druk.
  • Je dierbare neemt de angsten en zorgen over het coronavirus mee naar huis. Hij of zij is bijvoorbeeld bang om zelf besmet te worden of anderen te besmetten.
  • Je wilt je dierbare niet belasten met je eigen zorgen. Je voelt je bijvoorbeeld eenzaam of maakt je zorgen over zijn of haar gezondheid. Tips over stress en eenzaamheid helpen hierbij.

Hoe zorg ik voor mezelf?

Het is belangrijk om voor jezelf te blijven zorgen. Dan kan je ook beter voor anderen zorgen. Lees hier de tips:

  • Cijfer jezelf niet weg en blijf je eigen zorgen uiten op een rustig moment. Vertel wat je bij je naaste ziet en wat dat met jou doet. Is er geen tijd of ruimte om hier samen over te praten? Praat dan met mensen die je vertrouwt. Dat zijn bijvoorbeeld vrienden, familie of collega’s. Dat kan opluchten.
  • Zoek praktische steun bij je vrienden, familie en buren. Laat iemand bijvoorbeeld boodschappen voor je doen. Geef aan wanneer je hulp nodig hebt: veel mensen willen graag helpen.
  • Probeer zoveel mogelijk de normale routine binnen het gezin aan te houden. Lees tips om de sfeer binnen het gezin goed te houden.
  • Heeft je partner het extra druk door de coronacrisis? Dan kan je samen een online agenda delen. Het geeft je overzicht en duidelijkheid. Plan ook bewust tijd om samen door te brengen en samen te ontspannen.

Hoe zorg ik voor mijn dierbare die hulpverlener is?

Hulpverleners kunnen (mentale) klachten hebben. Dat kan komen door schokkende gebeurtenissen of voor langere tijd onder zware druk staan. Rusteloosheid en slaapproblemen komen vaak voor. Net als gevoelens van schuld, schaamte, stress en angst.

Hier lees je wat je kan doen om hem of haar te ondersteunen:

  • Overleg wat jullie samen kunnen doen. Verras je dierbare niet met een uitje als hij of zij moe lijkt. Jij wilt eindelijk weer iets samen doen, maar je dierbare wil misschien rust.
  • Probeer af en toe samen iets te doen wat energie geeft en niets met corona te maken heeft. Bewegen geeft vaak energie. Ga bijvoorbeeld samen wandelen.
  • Zoek een goed moment uit om rustig met elkaar te praten. Stel vooral open vragen, luister zonder oordeel en geef geen ongevraagde adviezen. Als je naaste liever niet wil praten over bepaalde dingen, is dat ook goed.
  • Bied praktische ondersteuning. Je kan bijvoorbeeld lekker koken of een keer (extra) voor de kinderen zorgen. Let daarbij wel op dat je zelf niet overbelast raakt. De tips zijn gericht aan mantelzorgers, maar gelden ook in het algemeen.
  • Moedig je partner aan contact op te nemen met de huisarts als je je zorgen maakt. Doe dat ook als mentale klachten langer dan 4 weken aanhouden. Veel hulpverleners vinden het lastig om zelf hulp te vragen. Wil je partner dat echt niet? Je kan altijd zelf in gesprek gaan met je huisarts voor advies.

Hulplijnen

Deze hulplijn helpt je verder: 

  • De Luisterlijn (0900–0767) is elke dag en nacht bereikbaar voor een gesprek of luisterend oor. 

Meer informatie en tips

Meer informatie en tips vind je hier: