Tijdens de coronacrisis is er veel op je afgekomen. Zeker als je partner, familielid of vriend(in) hulpverlener is en heftige dingen meemaakte tijdens het werk. In de zorg is het nog steeds heel erg druk. Je bent trots op wat je partner, familielid of vriend(in) allemaal doet in deze coronaperiode. Maar je kan je ook zorgen maken. Lees hoe dat komt en wat je kan doen.

Wat merk je als naaste van een hulpverlener?

  • Praat een hulpverlener thuis weinig over het werk? Dan weet je niet goed hoe het gaat en wat er speelt.
     
  • Als je allebei in de zorg werkt, kan je het gevoel hebben dat heftige ervaringen verdubbelen. Het kan ook juist lastig zijn als je zelf geen ervaring als hulpverlener hebt.
     
  • De overgang van stressvol werk naar thuis is soms erg groot. Het lijkt alsof je naaste thuis nog in gedachten bij collega’s, cliënten of patiënten is. Het duurt even voordat je naaste aandacht heeft voor jou of het gezin.
     
  • Hulpverleners voelen zich weleens schuldig als ze niet kunnen werken, bijvoorbeeld doordat ze zelf corona hebben. Vaak is het verantwoordelijkheidsgevoel groot en zijn ze trouw aan collega’s. Dit kan zorgen voor meer mentale druk, vermoeidheid of stress. Bij jou of je gezin kan het zorgen voor extra druk.
     
  • Misschien neemt je naaste zorgen over het coronavirus mee naar huis. Bijvoorbeeld de angst om zelf besmet te worden of anderen te besmetten.
     
  • Je wilt je dierbare niet belasten met je eigen zorgen. Je voelt je bijvoorbeeld eenzaam of maakt je zorgen over de gezondheid van je naaste. Tips over stress en eenzaamheid helpen hierbij.

Hoe zorg ik voor mezelf?

Als je goed voor jezelf zorgt, kan je ook beter voor anderen zorgen. Lees hier de tips:

  • Cijfer jezelf niet weg en blijf je eigen zorgen uiten op een rustig moment. Vertel wat je bij je naaste ziet en wat dat met jou doet. Is er geen tijd of ruimte om hier samen over te praten? Praat dan met mensen die je vertrouwt. Dat zijn bijvoorbeeld vrienden, familie of collega’s. Dat kan opluchten.
     
  • Zoek praktische steun bij je vrienden, familie en buren. Laat iemand bijvoorbeeld boodschappen voor je doen. Geef aan wanneer je hulp nodig hebt: veel mensen willen graag helpen.
     
  • Probeer zoveel mogelijk jullie normale routine aan te houden. Lees tips om de sfeer binnen het gezin goed te houden.
     
  • Deel een online agenda als je partner het extra druk heeft. Het geeft je overzicht en duidelijkheid. Plan ook bewust tijd om samen door te brengen en samen te ontspannen.

Hoe zorg ik voor mijn dierbare die hulpverlener is?

Hulpverleners kunnen (mentale) klachten hebben. Dat kan komen door schokkende gebeurtenissen of voor langere tijd onder zware druk staan. Rusteloosheid en slaapproblemen komen vaak voor. Net als gevoelens van schuld, schaamte, stress en angst.

Hier lees je wat je kan doen om hem of haar te ondersteunen:

  • Overleg wat jullie samen kunnen doen. Verras je dierbare niet met een uitje als hij of zij moe lijkt. Jij wilt iets samen doen, maar je dierbare wil misschien rust.
     
  • Probeer af en toe samen iets te doen wat energie geeft en niets met corona te maken heeft. Bewegen geeft vaak energie. Ga bijvoorbeeld samen wandelen.
     
  • Zoek een goed moment uit om rustig met elkaar te praten. Stel vooral open vragen, luister zonder oordeel en geef geen ongevraagde adviezen. Als je naaste liever (nog) niet wil praten over bepaalde dingen, is dat ook goed.
     
  • Bied praktische hulp. Je kan bijvoorbeeld lekker koken of een keer (extra) voor de kinderen zorgen. Let daarbij wel op dat je zelf niet overbelast raakt. De tips zijn gericht op mantelzorgers, maar gelden ook voor anderen.
     
  • Moedig je partner aan contact op te nemen met de huisarts als je je zorgen maakt. Doe dat ook als mentale klachten langer dan 4 weken duren. Veel hulpverleners vinden het lastig om zelf hulp te vragen. Wil je partner dat echt niet? Je kan altijd zelf je huisarts advies vragen.

Hulplijnen

De Luisterlijn (0900–0767) is elke dag en nacht bereikbaar voor een gesprek of luisterend oor. 

Meer informatie en tips