Soms heb je hulp nodig, maar durf je er niet om te vragen. Van een praktische vraag tot hulp bij mentale problemen. Wat maakt hulp vragen en accepteren zo lastig? En wat kan jou helpen om het toch te doen? Je leest het op deze pagina. Je krijgt ook tips hoe je de drempel bij iemand anders kan verlagen.

Om hulp vragen kan aanvoelen als een grote stap. Dat heeft verschillende redenen. Misschien heb je niet geleerd hoe je om hulp vraagt of wil je je niet afhankelijk voelen. Misschien ben je al gewend om je problemen alleen op te lossen. En merk je daardoor niet wanneer je toch echt hulp van anderen nodig hebt. Gevoelens van schaamte, angst voor afwijzing of controle willen houden kunnen onbewust ook een rol spelen. Je kan ook bang zijn voor onbegrip. 

Door iemand om hulp te vragen kan deze persoon meedenken, iets overnemen of een oplossing bedenken. Je raakt dan minder snel overbelast. En voorkomt dat je niet meer goed voor jezelf of een dierbare kan zorgen. Het kan je daarnaast helpen om je minder alleen te voelen en stress te verminderen. Vaak doe je de ander er ook een plezier mee om iets voor jou te kunnen doen. Denk maar eens aan een moment waarop jij een ander hielp toen dat nodig was. Hoe voelde dat? Voor de meeste mensen is helpen iets fijns. En als je iemand om hulp vraagt, versterk je de verbinding met deze persoon. 

  • Draai het om. Zie je hulp vragen als een teken van zwakte? Bedenk dan dat het juist sterk is om toe te geven dat je niet perfect bent en niet alles alleen kan.
     
  • Onthoud dat helpen vaak van twee kanten komt. Denk aan momenten waarop je zelf iets voor een ander deed. Dat kan je net dat laatste zetje geven om iemand om hulp te vragen.
     
  • Oefen ermee. De volgende keer dat iemand je wil helpen, accepteer het eens. Dat is stap één. Stap twee: als je weer iets doet waarbij je wel wat hulp kan gebruiken, vraag dat maar. Begin klein door bijvoorbeeld hulp te vragen bij een doos tillen of avondeten maken.
     
  • Weet wat je wilt vragen en aan wie. Bedenk specifiek waar je hulp bij wilt hebben en wie de geschiktste persoon daarvoor is. Vraag niet steeds dezelfde mensen.
     
  • Maak het makkelijk om nee te zeggen. Over het algemeen vinden mensen het moeilijk om aan te geven dat ze niet kunnen helpen. Geef de ander daarom altijd de keuze om nee te zeggen. Daardoor voelt de ander zich minder bezwaard om eerlijk antwoord te geven.
     
  • Heb vertrouwen in degene die jou helpt. Het kost misschien wat tijd voordat de ander helemaal door heeft hoe die de juiste hulp biedt. Maar daarna levert het je misschien wel op wat je nodig had.

Merk je dat iemand in je omgeving hulp nodig heeft, maar het moeilijk vindt erom te vragen? Deze tips helpen om hierover te praten of laagdrempelig hulp aan te bieden.

  • Kleine gebaren zijn van grote betekenis. Soms is een klein gebaar voldoende om iemand te helpen, zoals een gesprekje aanknopen op straat. Grote vormen van hulp, zoals boodschappen doen, kunnen als te veel worden ervaren. Zeker als je elkaar niet zo goed kent. Na een tijd kan er meer vertrouwen ontstaan, waardoor de ander meer hulp accepteert.
     
  • Houd oog voor wat iemand zelf wil en nodig heeft. Luister goed en dring geen oplossingen op die je baseert op je eigen mening. Soms betekent dit dat je respecteert dat mensen liever op zichzelf blijven en geen hulp accepteren.
     
  • Bied de kans om iets terug te doen. Dat brengt de relatie in balans en kan het ongemak om hulp te ontvangen verminderen. Dit kun je doen door zelf de rol van vrager aan te nemen. Zeg bijvoorbeeld ‘Ik zou het heel fijn vinden om samen te gaan wandelen’. In plaats van ‘Nu kunt u weer lekker naar buiten, dat is goed voor u’. Laat merken dat je er zelf ook plezier aan beleeft.
     
  • Bespreek de verwachtingen. Om teleurstelling te voorkomen is het goed om afspraken met elkaar te maken. Wees duidelijk waarbij je kan helpen, hoe vaak je daarvoor beschikbaar bent en tot wanneer.

  • Ypsilon ontwikkelde een toolkit die je als mantelzorger helpt om je vraag zo te stellen dat je ook echt hulp krijgt vanuit je netwerk. Ook handig als je geen mantelzorger bent, maar hulp vragen wel moeilijk vindt.
  • In de folder Vraagverlegenheid lees je wat veelvoorkomende twijfels en drempels bij hulp vragen zijn. Met voorbeelden leer je hoe je het gesprek kan aangaan, zodat iemand om hulp durft te vragen of hulp accepteert.