Als je ziek bent geweest door het coronavirus, heb je misschien een angstige tijd achter de rug. En misschien heb je nog steeds klachten. Je kan je zorgen maken: word ik wel helemaal beter? Heb ik anderen besmet? Mensen snappen niet helemaal hoe je je voelt. Ook als je weer beter bent van COVID-19, kun je je zorgen maken. Op deze pagina lees je meer over:

Ervaringsverhaal
Lichamelijke, mentale en sociale problemen

Lichamelijke, mentale en sociale problemen

Je kan langdurige klachten houden, nadat je besmet raakte met COVID-19. Dit wordt ‘Long COVID’ genoemd. Klachten kunnen soms maanden aanhouden en een grote invloed hebben op je sociale leven, dagelijkse activiteiten en werk. Soms zie je geen ziekteverschijnselen meer, maar zijn ze er wel. Bekijk de meest voorkomende langdurige klachten.

Lichamelijke klachten

  • Benauwd zijn en moeilijk ademen
  • Snel moe zijn bij kleine inspanningen
  • Druk op de borst
  • Hoofdpijn
  • Slecht slapen
  • Wazig zien
  • Aangetast smaak- en/of reukvermogen
  • Gewichtsverlies

Mentale- en denkproblemen

  • Vergeetachtig zijn
  • Verlies van concentratie
  • Niet meerdere dingen tegelijk kunnen doen
  • Lezen gaat moeilijk
  • Prikkelbaar zijn
  • Stemmingswisselingen, je voelt je vaak angstig of somber

Sociale moeilijkheden

  • Je partner wordt geïrriteerd of ongeduldig.
  • Je ziet je vrienden en familie minder. Daardoor voel je je eenzaam.
  • Je voelt druk om weer te gaan werken, ondanks je slechte conditie. 
  • Je hebt zorgen over je werk als zelfstandige, omdat je geen inkomsten meer hebt. 
  • Mensen blijven uit je buurt of behandelen je anders, omdat ze bang zijn besmet te raken.
Wat kan ik doen?

Wat kan ik doen?

  • Praat erover. Praat met vrienden of familie. Vertel hoe het met je gaat en wat je meemaakt aan iemand die je vertrouwt. 
     
  • Leg uit en vertel. Leg mensen in je omgeving uit wat de ziekte met je doet. Hoe moeilijk het ook is om te erkennen dat het niet goed gaat. Vertel dat je tijd nodig hebt om goed te herstellen. Dan begrijpen mensen je situatie beter en geven ze je de tijd.
     
  • Ervaringen uitwisselen. Contact met lotgenoten is voor veel mensen fijn. Lotgenoten herkennen je verhaal en hebben hetzelfde meegemaakt. 
     
  • Zoek ontspanning. Het is lastig als je vertrouwde manier van ontspannen niet lukt. Met wat aanpassingen aan je hobby of sport lukt het misschien toch om je te ontspannen.
     
  • Rustig opbouwen. Probeer een balans te vinden tussen jezelf inspannen en rust nemen. Bouw je conditie rustig op. Wees niet te streng voor jezelf en stel haalbare doelen. Doe het liefst elke dag iets waardoor wat je ontspant en doseer het goed. Ontvang bijvoorbeeld thuis leuk bezoek en houd het kort. Leg dat ook uit aan je bezoek. Meer tips over conditie opbouwen vind je op het coronaplein.
     
  • Niet vergelijken. Vergelijk jezelf niet met anderen. Iedereen reageert anders op het coronavirus.  Bij sommige mensen verloopt het herstel bijvoorbeeld langzaam. Anderen lijken sneller te herstellen, maar krijgen soms op een later moment terugkerende klachten.  
     
  • Gezonde voeding. Gezond en regelmatig eten en drinken helpt om beter te worden. Lees meer over gezonde voeding
     
  • Gun jezelf tijd. Als je lang klachten houdt, heeft dat invloed op je werk en privéleven. Geef jezelf de ruimte om te rouwen. Er is tijd nodig om te accepteren dat je leven er tijdelijk of voor langere tijd anders uitziet.
     
  • Zoek een manier om je boosheid en verdriet een plek te geven. Je kan bijvoorbeeld je gedachten opschrijven. In een dagboek kan je bijhouden hoe het met je gaat, hoe je klachten zich ontwikkelen en of er nog belangrijke dingen zijn gebeurd. Dit is ook handig tijdens gesprekken, bijvoorbeeld met je huisarts.
     
  • Contact met de huisarts. Heb je zorgen en twijfels over je (blijvende) lichamelijke en mentale klachten? Bespreek ze met je huisarts. De huisarts helpt je verder. 

Meer hulp