Als je ziek bent geweest door het nieuwe coronavirus, heb je misschien een angstige tijd achter de rug. Je kan je zorgen maken: word ik wel helemaal beter? Heb ik anderen besmet? Mensen snappen niet helemaal hoe je je voelt. Ook als je weer beter bent, kun je je nog steeds zorgen maken. 

Op deze pagina lees je meer over:

Ziek door het nieuwe coronavirus: lichamelijke, mentale en sociale problemen

Het kan zijn dat het lang duurt voordat je beter wordt als je COVID-19 hebt gehad. Het kan dan grote invloed hebben op je sociale leven, dagelijkse activiteiten en werk. Soms zie je geen ziekteverschijnselen meer, maar zijn ze er wel. Hier zie je de meest voorkomende langdurige klachten.

Lichamelijke klachten

  • Benauwdheid en moeilijk ademen
  • Snel moe bij kleine inspanningen
  • Druk op de borst
  • Hoofdpijn
  • Slecht slapen
  • Wazig zien

Mentale- en denkproblemen

  • Vergeetachtig
  • Verlies van concentratie
  • Niet meer meerdere dingen tegelijk kunnen doen
  • Lezen gaat slecht
  • Prikkelbaarheid
  • Stemmingswisselingen, je voelt je vaak angstig of somber

Sociale moeilijkheden

  • Je partner raakt geïrriteerd of ongeduldig
  • Je ziet je vrienden en familie minder, en daardoor voel je je eenzaam
  • Je voelt druk om weer te gaan werken, ondanks je slechte conditie 
  • Je hebt zorgen over je werk, omdat je als zelfstandige geen werk meer hebt 
  • Mensen blijven uit je buurt of ze behandelen je anders omdat ze bang zijn besmet te raken

Wat kan ik doen om me beter te voelen als ik COVID-19 heb gehad?

  • Praat erover: praat met vrienden of familie. Vertel hoe het met je gaat en wat je meemaakt aan iemand die je vertrouwt. 
  • Leg uit en vertel: leg de mensen in je omgeving uit wat de ziekte met je doet. Hoe moeilijk het ook is om te erkennen dat het niet goed gaat. Vertel dat je tijd nodig hebt om goed te herstellen. Dan begrijpen mensen je situatie beter en geven ze je de tijd.
  • Ervaringen uitwisselen: contact met lotgenoten kan fijn zijn. Lotgenoten herkennen je verhaal en hebben hetzelfde doorgemaakt. 
  • Zoek ontspanning: het is lastig wanneer je vertrouwde manier van ontspannen niet lukt. Met wat aanpassingen aan je hobby of sport lukt het misschien toch om je te ontspannen.
  • Rustig opbouwen: probeer een balans te vinden tussen jezelf inspannen en rust nemen. Bouw je conditie rustig op. Wees niet te streng voor jezelf, en stel haalbare doelen. Doe het liefst elke dag iets waardoor je ontspant, en doseer het goed. Bijvoorbeeld: plan thuis een leuk bezoek en hou het kort. Dat kan je ook uitleggen aan je bezoek. Meer tips over conditie opbouwen vind je op het Longplein
  • Niet vergelijken: vergelijk je niet met anderen. Iedereen reageert anders op corona.
  • Gezonde voeding: gezond en regelmatig eten en drinken helpt om beter te worden. Meer lezen over gezonde voeding op voedingscentrum.nl
  • Contact met de huisarts: als je zorgen en twijfels hebt over je lichamelijke en mentale klachten, bespreek deze met je huisarts. De huisarts kan je verder helpen.  

Meer hulp

  • C-support: Nazorgadviseurs informeren, adviseren en ondersteunen Covid-19 patiënten met langdurig klachten op alle leefgebieden: gezondheid, (psycho)sociaal en werk & inkomen. Zo nodig organiseren zij een multidisciplinair overleg.
  • Longplein: Opsomming van klachten, en advies wat je er aan kan doen
  • Longplein: Lees hier persoonlijke verhalen van anderen en veel gestelde vragen. 
  • Longplein: Meer informatie over het herstel
  • Thuisarts.nl: Meer informatie over wat je kan doen als je net besmet bent met het coronavirus.
  • Voedingscentrum.nl: Alles weten over gezonde voeding? 
  • Bekijk nog meer hulplijnen van organisaties en instellingen die je mogelijk verder kunnen helpen.

Ik was opgenomen in het ziekenhuis of op de intensive care

Je hebt in het ziekenhuis of op de intensive care (ICIntensive care-opname) gelegen omdat je COVID-19 hebt gehad. Het kan lang duren om hiervan te herstellen. En misschien herstel je niet volledig. Meer informatie kan je vinden op: Ik ben thuis na ic opname met corona en houd klachten.

Waarschijnlijk weet je niets meer van de periode dat je aan de beademing hebt gelegen en in slaap bent gehouden. Ook als je alweer maanden thuis bent, kunnen lichamelijke en mentale klachten ontstaan. In dit filmpje vind je een goede uitleg hierover. 

Klachten die te maken hebben met de opname in het ziekenhuis of op de IC:

  • Je concentratie is minder en plannen lukt niet meer goed.
  • Je voelt je eenzaam, verdrietig of angstig, bijvoorbeeld over de opname in het ziekenhuis en over de toekomst.
  • Je leven is niet meer hetzelfde als voor de opname. Je moet je aanpassen aan de nieuwe situatie: wat kan ik nog en wat niet? Soms is het vermoeiend en frustrerend omdat het herstel anders gaat dan je verwacht.
  • Misschien voelt het alsof je veel bent kwijt geraakt, omdat je niet meer kan wat je eerst wel kon. Het kost tijd om dat te accepteren. Je kan boos of somber worden wanneer iets niet lukt zoals je dat wilt. 
  • Mentale problemen kunnen pas (veel) later komen. Dat komt doordat je dan ineens beseft dat je voor langere tijd niet meer alles kan. Of dat de rest van je leven anders geworden is. Ook nieuwe moeilijke momenten in je leven (verlies van werk, overlijden van een dierbare) kunnen dit veroorzaken.

 Wat kan ik doen?

  • Om alles te verwerken is ontspanning en rust nodig. Maar ook aandacht voor wat er is gebeurd. Praat daarom over je ervaringen en gevoelens met anderen. Je huisarts kan hierbij ook helpen. 
  • Geduld hebben. Accepteren dat je leven misschien nooit meer hetzelfde wordt kan ook pas later komen, bijvoorbeeld na de revalidatie.
  • Lukt het niet om het allemaal te verwerken? Blijf je somber of angstig of blijf je juist last houden van een kort lontje of ga je meer alcohol of drugs gebruiken? Het kan zijn dat je dan hulp nodig hebt bij de verwerking van wat er allemaal is gebeurd. Een depressie of PTSSPosttraumatische stressstoornis kan zich ook na maanden of jaren ontwikkelen. Bespreek dit met je huisarts of met de medisch specialist of psycholoog als je daar nog contact mee hebt tijdens de revalidatie.
  • Het kan helpen om je verhaal te delen met andere mensen die op de IC-afdeling hebben gelegen.