Als je ziek bent geweest door het coronavirus, heb je misschien een angstige tijd achter de rug. Je kan je zorgen maken: word ik wel helemaal beter? Heb ik anderen besmet? Mensen snappen niet helemaal hoe je je voelt. Ook als je weer beter bent van COVID-19, kun je je nog steeds zorgen maken. Op deze pagina lees je meer over:

Lichamelijke, mentale en sociale problemen

Lichamelijke, mentale en sociale problemen

Je kan langdurige klachten houden, nadat je besmet raakte met COVID-19. Dit wordt ‘Long COVID’ genoemd. Klachten kunnen soms maanden aanhouden en een grote invloed hebben op je sociale leven, dagelijkse activiteiten en werk. Soms zie je geen ziekteverschijnselen meer, maar zijn ze er wel. Bekijk de meest voorkomende langdurige klachten.

Lichamelijke klachten

  • Benauwd zijn en moeilijk ademen
  • Snel moe zijn bij kleine inspanningen
  • Druk op de borst
  • Hoofdpijn
  • Slecht slapen
  • Wazig zien
  • Aangetast smaak- en/of reukvermogen
  • Gewichtsverlies

Mentale- en denkproblemen

  • Vergeetachtig zijn
  • Verlies van concentratie
  • Niet meerdere dingen tegelijk kunnen doen
  • Lezen gaat moeilijk
  • Prikkelbaar zijn
  • Stemmingswisselingen, je voelt je vaak angstig of somber

Sociale moeilijkheden

  • Je partner wordt geïrriteerd of ongeduldig.
  • Je ziet je vrienden en familie minder. Daardoor voel je je eenzaam.
  • Je voelt druk om weer te gaan werken, ondanks je slechte conditie. 
  • Je hebt zorgen over je werk als zelfstandige, omdat je geen inkomsten meer hebt. 
  • Mensen blijven uit je buurt of behandelen je anders, omdat ze bang zijn besmet te raken.

Wat kan ik doen?

  • Praat erover. Praat met vrienden of familie. Vertel hoe het met je gaat en wat je meemaakt aan iemand die je vertrouwt. 
  • Leg uit en vertel. Leg mensen in je omgeving uit wat de ziekte met je doet. Hoe moeilijk het ook is om te erkennen dat het niet goed gaat. Vertel dat je tijd nodig hebt om goed te herstellen. Dan begrijpen mensen je situatie beter en geven ze je de tijd.
  • Ervaringen uitwisselen. Contact met lotgenoten is voor veel mensen fijn. Lotgenoten herkennen je verhaal en hebben hetzelfde meegemaakt. 
  • Zoek ontspanning. Het is lastig als je vertrouwde manier van ontspannen niet lukt. Met wat aanpassingen aan je hobby of sport lukt het misschien toch om je te ontspannen.
  • Rustig opbouwen. Probeer een balans te vinden tussen jezelf inspannen en rust nemen. Bouw je conditie rustig op. Wees niet te streng voor jezelf en stel haalbare doelen. Doe het liefst elke dag iets waardoor wat je ontspant en doseer het goed. Ontvang bijvoorbeeld thuis leuk bezoek en houd het kort. Leg dat ook uit aan je bezoek. Meer tips over conditie opbouwen vind je op het coronaplein.
  • Niet vergelijken. Vergelijk jezelf niet met anderen. Iedereen reageert anders op het coronavirus.
  • Gezonde voeding. Gezond en regelmatig eten en drinken helpt om beter te worden. Lees meer over gezonde voeding
  • Gun jezelf tijd. Als je lang klachten houdt, heeft dat invloed op je werk en privéleven. Geef jezelf de ruimte om te rouwen. Er is tijd nodig om te accepteren dat je leven er tijdelijk of voor langere tijd anders uitziet.
  • Zoek een manier om je boosheid en verdriet een plek te geven. Je kan bijvoorbeeld je gedachten opschrijven. In een dagboek kan je bijhouden hoe het met je gaat, hoe je klachten zich ontwikkelen en of er nog belangrijke dingen zijn gebeurd. Dit is ook handig tijdens gesprekken, bijvoorbeeld met je huisarts.
  • Contact met de huisarts. Heb je zorgen en twijfels over je (blijvende) lichamelijke en mentale klachten? Bespreek ze met je huisarts. De huisarts helpt je verder. 

Meer hulp

Ik lag in het ziekenhuis (op de intensive care)

Ik lag in het ziekenhuis (op de intensive care)

Je hebt in het ziekenhuis of op de intensive care (ICIntensive care) gelegen, omdat je COVID-19 had. Het duurt lang om hiervan te herstellen. En misschien herstel je niet volledig. Hierover kan je meer informatie lezen.

Waarschijnlijk weet je niets meer van de periode dat je aan de beademing lag en in slaap werd gehouden. Ook als je alweer maanden thuis bent, kunnen lichamelijke en mentale klachten ontstaan. In dit filmpje vind je een goede uitleg hierover. 

Klachten die te maken hebben met de opname in het ziekenhuis of op de IC:

  • Je concentratie is minder en plannen lukt niet meer goed.
  • Je voelt je eenzaam, verdrietig of angstig. Bijvoorbeeld over de opname in het ziekenhuis en over de toekomst.
  • Je leven is niet meer hetzelfde als voor de opname. Je moet je aanpassen aan de nieuwe situatie: wat kan ik nog en wat niet? Het is vermoeiend en frustrerend dat het herstel anders gaat dan je verwachtte.
  • Het voelt alsof je veel bent kwijt geraakt, omdat je niet meer kan wat je eerst wel kon. Het kost tijd om dat te accepteren. Je kan boos of somber worden als iets niet lukt. 
  • Mentale problemen kunnen pas (veel) later komen. Dat komt doordat je dan ineens beseft dat je voor langere tijd niet alles meer kan. Of dat de rest van je leven anders wordt. Ook nieuwe moeilijke momenten in je leven kunnen dit veroorzaken. Bijvoorbeeld het verliezen van je baan of overlijden van een dierbare.

 Wat kan ik doen?

  • Om alles te verwerken is ontspanning en rust nodig. Maar ook aandacht voor wat er is gebeurd. Praat daarom over je ervaringen en gevoelens met anderen. Je huisarts kan hierbij ook helpen. 
  • Probeer geduld te hebben. Accepteren dat je leven misschien nooit meer hetzelfde wordt kan ook pas later komen, bijvoorbeeld na de revalidatie.
  • Lukt het niet om het allemaal te verwerken? Blijf je somber of angstig? Of blijf je juist last houden van een kort lontje? Of ga je meer alcohol of drugs gebruiken? Het kan zijn dat je dan hulp nodig hebt bij de verwerking van wat er allemaal is gebeurd. Een depressie of PTSSPosttraumatische stressstoornis (Posttraumatische Stressstoornis) kan zich ook na maanden of jaren ontwikkelen. Bespreek dit met je huisarts. Of met je medisch specialist of psycholoog, als je daar nog contact mee hebt tijdens de revalidatie.
  • Het kan helpen om je verhaal te delen met andere mensen die op de IC-afdeling hebben gelegen.  

Meer hulp