Door de coronamaatregelen ben je meer thuis, beweeg je minder en zie je weinig vrienden en familie. Hoe blijf je toch mentaal en lichamelijk gezond in deze tijd? Lees de tips.

Je bent meer thuis, hebt minder structuur in je dag en je ziet weinig andere mensen. Dat heeft invloed op je lichamelijk én mentaal welzijn. Je beweegt en onderneemt minder. Het is moeilijker om in actie te komen en dingen te gaan doen. Je voelt je misschien angstig, somber of eenzaam, of je hebt een gevoel van uitzichtloosheid. Dat is heel begrijpelijk in deze tijd.

Een gezonde manier van leven helpt om vol te houden, én bij de bescherming tegen het coronavirus. Een gezonde leefstijl houdt je dus mentaal en lichamelijk fit. Op deze pagina vind je tips voor een gezonde manier van leven in coronatijd, die ook bijdragen aan het versterken van je immuunsysteem. Ook staan er tips die je helpen bij het verbeteren van je leefstijl en gewoontes.

Tips voor een gezonde leefstijl en een sterk immuunsysteem 

  • Houd structuur in je dag. Probeer een normaal dag- en nachtritme te volgen ook al ben je veel thuis. Goed slapen helpt om je goed te voelen. Ga rond hetzelfde tijdstip in en uit bed. Maak vaste rituelen voor het slapen, zoals lezen, in bad gaan of een kop thee drinken. Daardoor ‘leert’ je lichaam dat het tijd is om te slapen. Gebruik geen beeldschermen vlak voor het slapen en voorkom intensief sporten en het drinken van koffie.
  • Zorg voor voldoende ontspanning en afleiding. Dit is belangrijk om lichamelijk en mentaal gezond te blijven. Bewegen en (telefonisch) contact met vrienden en familie zijn goede manieren om te ontspannen en verbonden te blijven met dierbaren. Ga bijvoorbeeld wandelen terwijl je eventueel belt met een vriend(in), of speel een (digitaal) spelletje met elkaar.
  • Eet gezond en beweeg regelmatig. Gezond en regelmatig eten en beweging helpen om je beter te voelen, lichamelijk en mentaal. Als je buiten sport, houd dan voldoende afstand tot anderen. Het Voedingscentrum geeft tips over gezond eten. Probeer niet te veel alcohol te drinken, zoek naar andere vormen van ontspanning.
  • Kijk niet teveel nieuws. Haal je informatie over het coronavirus van betrouwbare nieuwsbronnen, zoals de Rijksoverheid en het RIVMRijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Beperk het bekijken van nieuws tot een paar keer per dag. Door het volgen van veel nieuws krijg je een grote hoeveelheid aan prikkels binnen waardoor je misschien onrustig, overbezorgd en gestrest raakt.

Mijn leefstijl verbeteren. Hoe start ik daarmee?

  • Jezelf motiveren. Om je leefstijl te veranderen is het goed om steeds te bedenken waarom je het doet: je wil lichamelijk en mentaal fit blijven in deze periode. Dat kan een goede motivatie zijn.
  • Sta eens stil bij je manier van leven. Wat valt je de afgelopen periode op in je leefstijl? Je kan een dagboek bijhouden met hoeveel je beweegt, eet, rookt, drinkt of gamet. Maar ook met hoe je je voelt: ben je somber, geïrriteerd of juist vrolijk en opgewekt? Wat zou je willen en kunnen veranderen? Wat gaat al goed en wat zijn valkuilen?
  • Stel haalbare doelen. Maak een stappenplan met kleine doelen. Begin met makkelijk haalbare veranderingen. Kleine behaalde doelen maken al een groot verschil en geven je een gevoel van succes. Zo houd je het makkelijker vol.
  • Praat met anderen over leefstijl. Wat merken zij in hun dagelijks leven? Valt hen iets op in jouw leefstijl? Zien ze verandering bij zichzelf of bij jou?
  • Vraag tips en zoek een buddy. Hebben anderen tips die voor henzelf werken? Zoek iemand in je omgeving als buddy die ook iets wil veranderen. Dan kan je elkaar motiveren. Bedenk bijvoorbeeld samen een challenge. Met de ‘Ommetje-app’ van de hersenstichting kan je op een leuke manier een competitie te starten met wandelen.
  • Beloon jezelf bij een succes. Sta stil bij de positieve gevolgen van je leefstijlverandering. Geef jezelf een cadeautje als je een stap hebt gezet of een doel hebt behaald.
  • Hulp van je huisarts. Misschien lukt het je niet goed meer om aan de slag te gaan met deze tips en maak je je zorgen over je lichamelijke of mentale gezondheid. Praat er dan over met je huisarts (of bedrijfsarts). Bespreek je zorgen. De huisarts is goed op de hoogte van organisaties die je kunnen helpen.

Meer informatie en verwijzingen

Bewegen en slapen

  • Vind inspiratie voor bewegen op Loket gezond leven. Ook voor kinderen en jongeren. Vanuit de basisverzekering worden momenteel meerdere leefstijlprogramma’s vergoed.
  • Het initiatief “Elk Kind Kan!” van Jeugdfonds Sport & Cultuur helpt bij de contributie of het lesgeld van sportieve en culturele activiteiten.
  • Goed slapen helpt je om je beter te voelen. Trimbos geeft tips voor een betere nachtrust.
  • Op de website ‘Snel beter in je vel’ van Trimbos vind je een gratis online training aan om beter te slapen.

Voeding

  • Op Loket gezond leven vind je tips voor een gezond eetpatroon en hoe je vaste eetmomenten kan aanhouden.

Alcohol, drugs en roken

  • Trimbos geeft meer informatie en tips om drank en drugs te laten staan. De Maxx-app helpt je minder drinken. Ook kan je je drinkgedrag testen.
  • Heb je vragen? Bel de Trimbos Alcohol/Drugs Infolijn: 0900-1995.
  • Trimbos geeft uitleg waarom rokers groter risico lopen op besmetting met het coronavirus.
  • Kijk op ‘Ik stop nu’ voor redenen om juist tijdens de coronatijd te stoppen en vind meest gestelde vragen.

Digitale balans: schermtijd, gamen en gokken
Hier vind je tips om meer digitale balans te vinden:

  • Loket gezond leven geeft tips om thuis een goede digitale balans te vinden.
  • Op digitale balans.nl kan je een zelftest doen om te testen of je digitaal in balans bent.
  • Over hoe gamen gezond en leuk te houden biedt Trimbos meer informatie en een filmpje.
  • Over gokken vindt je op Trimbos meer informatie, ook voor jongeren. Oplichters maken in deze periode dankbaar gebruik van online gokken. Wees je hiervan bewust.