Stap voor stap gaan we terug naar het ‘oude normaal’. Ons leven wordt veelzijdiger en drukker, terwijl de onzekerheid rondom het coronavirus blijft. Het is een uitdaging om mentaal en lichamelijk gezond te blijven. Hoe voel je je goed nu je minder tijd overhoudt en meer prikkels ervaart? Op deze pagina vind je tips.

Een gezonde leefstijl en een sterk immuunsysteem 

Een gezonde leefstijl houdt je mentaal en lichamelijk fit. Het maakt je immuunsysteem sterker en dat helpt weer bij de bescherming tegen het coronavirus. Hoe doe je dat?

  • Houd structuur in je dag. Probeer een normaal dag- en nachtritme te volgen ook al ben je veel thuis. Goed slapen helpt om je goed te voelen. Ga rond hetzelfde tijdstip in en uit bed. Maak vaste rituelen voor het slapen, zoals lezen, in bad gaan of een kop thee drinken. Daardoor ‘leert’ je lichaam dat het tijd is om te slapen. Gebruik geen beeldschermen vlak voor het slapen. Voorkom ook intensief sporten en koffie drinken.
     
  • Zorg voor voldoende ontspanning en afleiding. Bewegen en (telefonisch) contact met vrienden en familie zijn goede manieren om te ontspannen en verbonden te blijven met dierbaren. Ga bijvoorbeeld wandelen terwijl je eventueel belt met een vriend(in). Of speel een (digitaal) spelletje met elkaar.
     
  • Eet gezond en beweeg regelmatig. Gezond en regelmatig eten en beweging helpen om je beter te voelen, lichamelijk en mentaal. Het Voedingscentrum geeft tips over gezond eten. Drink bijvoorbeeld niet te veel alcohol en zoek naar andere vormen van ontspanning.
     
  • Kijk niet te veel nieuws. Haal je informatie over het coronavirus van betrouwbare nieuwsbronnen, zoals de Rijksoverheid en het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Kijk niet meer dan een paar keer per dag nieuws. Door veel nieuws te volgen, krijg je veel prikkels binnen. Daardoor raak je misschien onrustig, overbezorgd en gestrest.

Mijn leefstijl verbeteren. Hoe start ik?

  • Jezelf motiveren. Om je leefstijl te veranderen is het goed om steeds te bedenken waarom je het doet: je wilt lichamelijk en mentaal fit blijven. Dat kan een goede motivatie zijn.
     
  • Sta eens stil bij je manier van leven. Wat valt je de afgelopen periode op in je leefstijl? Je kan een dagboek bijhouden met hoeveel je beweegt, eet, rookt, drinkt of gamet. Maar ook met hoe je je voelt: ben je somber, geïrriteerd of juist vrolijk en opgewekt? Wat wil en kan je veranderen? Wat gaat al goed en wat zijn valkuilen?
     
  • Stel haalbare doelen. Maak een stappenplan met kleine doelen. Begin met makkelijk haalbare veranderingen. Kleine behaalde doelen maken al een groot verschil en geven je een gevoel van succes. Zo houd je het makkelijker vol.
     
  • Praat met anderen over leefstijl. Wat merken zij in hun dagelijks leven? Valt hen iets op in jouw leefstijl? Zien ze verandering bij zichzelf of bij jou?
     
  • Vraag tips en zoek een buddy. Hebben anderen tips die voor henzelf werken? Zoek iemand in je omgeving als buddy die ook iets wilt veranderen. Dan kan je elkaar motiveren. Bedenk bijvoorbeeld samen een challenge. Met de ‘Ommetje-app’ van de hersenstichting start je op een leuke manier een competitie met wandelen.
     
  • Beloon jezelf bij succes. Sta stil bij de positieve gevolgen van je leefstijlverandering. Geef jezelf een cadeautje als je een stap zet of een doel haalt.
     
  • Hulp van je huisarts. Lukt het je niet goed om aan de slag te gaan met deze tips en maak je je zorgen over je gezondheid? Praat er dan over met je huisarts (of bedrijfsarts). Bespreek je zorgen. De huisarts kent organisaties die je kunnen helpen.

Meer informatie en verwijzingen

Bewegen en slapen

  • Vind inspiratie voor bewegen op Loket gezond leven. Ook voor kinderen en jongeren. Vanuit de basisverzekering worden meerdere leefstijlprogramma’s vergoed.
  • Het initiatief “Elk Kind Kan!” van Jeugdfonds Sport & Cultuur helpt bij de contributie of het lesgeld van sportieve en culturele activiteiten.
  • Goed slapen helpt je om je beter te voelen. Trimbos geeft tips voor een betere nachtrust.
  • Op de website ‘Snel beter in je vel’ van Trimbos vind je een gratis online training om beter te slapen.

Voeding

Alcohol, drugs en roken

  • Trimbos geeft meer informatie en tips om drank en drugs te laten staan. De Maxx-app helpt je minder te drinken. Ook kan je je drinkgedrag testen.
  • Heb je vragen? Bel de Trimbos Alcohol/Drugs Infolijn: 0900-1995.
  • Trimbos geeft uitleg waarom rokers groter risico lopen op besmetting met het coronavirus.
  • Kijk op ‘Ik stop nu’ voor redenen om juist tijdens de coronatijd te stoppen en vind meestgestelde vragen.
  • MinderDrinken is een anonieme online cursus voor volwassenen die zelfstandig minder alcohol willen gebruiken.
  • Ask-Terwille biedt gratis anonieme digitale begeleiding voor volwassenen met  verslavingsproblemen.

Digitale balans: schermtijd, gamen, porno en gokken