Door de coronamaatregelen ben je misschien meer thuis, beweeg je minder en zie je minder vrienden en familie. Hoe blijf je toch mentaal en lichamelijk gezond? Lees de tips.

Je bent meer thuis, hebt minder structuur in je dag en je ziet minder andere mensen. Dat heeft invloed op je lichamelijk én mentaal welzijn. Je beweegt en onderneemt minder. Het is moeilijker om in actie te komen en dingen te gaan doen. Je voelt je misschien angstig, somber of eenzaam. Of je hebt een gevoel van uitzichtloosheid. Dat is heel begrijpelijk.

Een gezonde manier van leven helpt om vol te houden én bij de bescherming tegen het coronavirus. Een gezonde leefstijl houdt je dus mentaal en lichamelijk fit. Op deze pagina vind je tips voor een gezonde manier van leven in coronatijd. Ze maken ook immuunsysteem sterker. Ook staan er tips die je helpen bij het verbeteren van je leefstijl en gewoontes.

Tips voor een gezonde leefstijl en een sterk immuunsysteem 

  • Houd structuur in je dag. Probeer een normaal dag- en nachtritme te volgen ook al ben je veel thuis. Goed slapen helpt om je goed te voelen. Ga rond hetzelfde tijdstip in en uit bed. Maak vaste rituelen voor het slapen, zoals lezen, in bad gaan of een kop thee drinken. Daardoor ‘leert’ je lichaam dat het tijd is om te slapen. Gebruik geen beeldschermen vlak voor het slapen en voorkom intensief sporten en koffie drinken.
     
  • Zorg voor voldoende ontspanning en afleiding. Bewegen en (telefonisch) contact met vrienden en familie zijn goede manieren om te ontspannen en verbonden te blijven met dierbaren. Ga bijvoorbeeld wandelen terwijl je eventueel belt met een vriend(in). Of speel een (digitaal) spelletje met elkaar.
     
  • Eet gezond en beweeg regelmatig. Gezond en regelmatig eten en beweging helpen om je beter te voelen, lichamelijk en mentaal. Het Voedingscentrum geeft tips over gezond eten. Drink bijvoorbeeld niet te veel alcohol en zoek naar andere vormen van ontspanning.
     
  • Kijk niet te veel nieuws. Haal je informatie over het coronavirus van betrouwbare nieuwsbronnen, zoals de Rijksoverheid en het RIVMRijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Kijk niet meer dan een paar keer per dag nieuws. Door veel nieuws te volgen, krijg je een veel prikkels binnen. Daardoor raak je misschien onrustig, overbezorgd en gestrest.

Mijn leefstijl verbeteren. Hoe start ik?

  • Jezelf motiveren. Om je leefstijl te veranderen is het goed om steeds te bedenken waarom je het doet: je wilt lichamelijk en mentaal fit blijven in deze periode. Dat kan een goede motivatie zijn.
     
  • Sta eens stil bij je manier van leven. Wat valt je de afgelopen periode op in je leefstijl? Je kan een dagboek bijhouden met hoeveel je beweegt, eet, rookt, drinkt of gamet. Maar ook met hoe je je voelt: ben je somber, geïrriteerd of juist vrolijk en opgewekt? Wat wil en kun je veranderen? Wat gaat al goed en wat zijn valkuilen?
     
  • Stel haalbare doelen. Maak een stappenplan met kleine doelen. Begin met makkelijk haalbare veranderingen. Kleine behaalde doelen maken al een groot verschil en geven je een gevoel van succes. Zo houd je het makkelijker vol.
     
  • Praat met anderen over leefstijl. Wat merken zij in hun dagelijks leven? Valt hen iets op in jouw leefstijl? Zien ze verandering bij zichzelf of bij jou?
     
  • Vraag tips en zoek een buddy. Hebben anderen tips die voor henzelf werken? Zoek iemand in je omgeving als buddy die ook iets wilt veranderen. Dan kan je elkaar motiveren. Bedenk bijvoorbeeld samen een challenge. Met de ‘Ommetje-app’ van de hersenstichting kan je op een leuke manier een competitie te starten met wandelen.
     
  • Beloon jezelf bij succes. Sta stil bij de positieve gevolgen van je leefstijlverandering. Geef jezelf een cadeautje als je een stap zet of een doel haalt.
     
  • Hulp van je huisarts. Lukt het je niet goed om aan de slag te gaan met deze tips en maak je je zorgen over je gezondheid? Praat er dan over met je huisarts (of bedrijfsarts). Bespreek je zorgen. De huisarts kent organisaties die je kunnen helpen.

Meer informatie en verwijzingen

Bewegen en slapen

  • Vind inspiratie voor bewegen op Loket gezond leven. Ook voor kinderen en jongeren. Vanuit de basisverzekering worden meerdere leefstijlprogramma’s vergoed.
  • Het initiatief “Elk Kind Kan!” van Jeugdfonds Sport & Cultuur helpt bij de contributie of het lesgeld van sportieve en culturele activiteiten.
  • Goed slapen helpt je om je beter te voelen. Trimbos geeft tips voor een betere nachtrust.
  • Op de website ‘Snel beter in je vel’ van Trimbos vind je een gratis online training aan om beter te slapen.

Voeding

  • Op Loket gezond leven vind je tips voor een gezond eetpatroon en hoe je vaste eetmomenten aanhoudt.

Alcohol, drugs en roken

  • Trimbos geeft meer informatie en tips om drank en drugs te laten staan. De Maxx-app helpt je minder te drinken. Ook kan je je drinkgedrag testen.
  • Heb je vragen? Bel de Trimbos Alcohol/Drugs Infolijn: 0900-1995.
  • Trimbos geeft uitleg waarom rokers groter risico lopen op besmetting met het coronavirus.
  • Kijk op ‘Ik stop nu’ voor redenen om juist tijdens de coronatijd te stoppen en vind meest gestelde vragen.
  • MinderDrinken is een anonieme online cursus voor volwassenen die zelfstandig minder alcohol willen gebruiken.
  • Ask-Terwille biedt gratis anonieme digitale begeleiding voor volwassenen met  verslavingsproblemen.

Digitale balans: schermtijd, gamen en gokken

  • Loket gezond leven geeft tips om thuis een goede digitale balans te vinden.
  • Op digitale balans.nl kan je een zelftest doen om te testen of je digitaal in balans bent.
  • Trimbos biedt meer informatie en een filmpje over hoe je gamen gezond en leuk houdt.
  • Over gokken vindt je op Trimbos meer informatie, ook voor jongeren. Oplichters maken in deze periode dankbaar gebruik van online gokken. Wees je hiervan bewust.