De coronamaatregelen zorgen voor veranderingen in het gezinsleven. Je bent meer op elkaar aangewezen en de dagelijkse routine is anders. Ook kan de opvoeding een extra uitdaging zijn. Op deze pagina vind je tips om de sfeer goed te houden.

Wat merk je in je gezin?

Je kan bij jezelf, je partner en je kinderen stress merken of emotioneel reageren. 
Je voelt je bijvoorbeeld:

  • bezorgd en onzeker
  • boos of angstig
  • eenzaam of afgezonderd
  • gemakkelijker geïrriteerd of prikkelbaar
  • onrustig en machteloos
  • tekortschieten, zowel in je werk als voor je kinderen
  • meer gespannen over de relatie met je partner en je kinderen

Het is heel normaal dat je deze gevoelens hebt. Door de coronamaatregelen heb je minder contact met familie en vrienden. Ook zoek jij (en je partner) een nieuwe balans tussen werk, het gezin en je sociaal leven. Het is moeilijker om even stoom af te blazen als het thuis onrustig is. Soms ontstaat hierdoor extra druk op de relatie met je partner en je kinderen. Lees hier meer over stress en angst.

Zo houd je de sfeer in huis goed

Leg de lat wat lager
Iedereen vindt het moeilijk om met deze situatie om te gaan en doet het op zijn eigen manier. Neem de tijd om uit te vinden wat in jouw gezin het beste werkt.

Maak een dagindeling

  • Sta op tijd op. 
  • Als je thuiswerkt, werk dan op een vaste plek. En als het mogelijk is in een afgescheiden ruimte. Sluit aan het einde van de werkdag je laptop of computer af. Probeer werk en gezin zo goed mogelijk te scheiden. 
  • Maak samen met je partner en kinderen een dagindeling met schoolwerk of huiswerk, maaltijden of speeltijd. Neem ook je eigen planning mee. Spreek af wie wanneer werkt (en dus niet mag worden gestoord). En wie wanneer voor de kinderen zorgt.
  • Zorg voor afwisseling in de planning. Plan ook tijd in voor je kinderen om te bewegen. 
  • Maak afspraken met de kinderen over hoe lang ze op hun laptop, telefoon of tablet mogen.
  • Voer nieuwe leuke gewoontes in. Zoals vaker spelletjes doen, samen dansen of wandelen, samen een tekening maken voor oma of samen Netflixen. En als dat niet lukt, ben je als ouder nog steeds goed genoeg. 
  • Bespreek aan het einde van de dag wat er goed ging en wat er beter kan. Iedereen doet mee. Pas je dagschema eventueel aan. Wat goed gaat is belangrijker dan wat minder goed gaat. Geef veel complimenten.

Bespreek mogelijke spanningen in het gezin
Neemt de spanning in het gezin toe? Bijvoorbeeld omdat de maatregelen bestaande problemen vergroten? Of omdat een gezinslid stress heeft? Lees hoe je met spanning in het gezin kan omgaan.

Praat met kinderen en jongeren over het coronavirus en de gevolgen
Als ouder kun je je zorgen maken over het welzijn van je kind. Lees de tips over hoe je als ouder ervoor zorgt dat je kind zich goed blijft voelen. Daarnaast staan er tips over hoe je met je kind in gesprek kunt gaan over corona en de maatregelen. Jongeren vinden het soms lastig om zich aan de maatregelen te houden. Bekijk de tips om hierover met ze in gesprek te gaan

Vier jullie successen
Is de afgesproken dagindeling goed opgevolgd? Hebben jullie een paar uur ongestoord gewerkt of hebben de kinderen hun huiswerk af? Vier dit dan samen. Beloon jezelf en elkaar door samen wat leuks te doen. Zoals spelletje doen, een lekker ontbijtje op bed of een dansuurtje. 

Hulplijnen

Onderstaande links kunnen je mogelijk verder helpen: 

Meer informatie

Onderstaande links geven je meer informatie en tips: 

  • Voor algemene tips over praten met kinderen over het coronavirus kan je terecht op de website van het Nederlands Jeugdinstituut. Op de website staan ook voorbeelden voor het maken van afspraken, het zorgen voor dagritme én afwisseling. Je leest er ook meer over hoe je onderscheid maakt tussen werktijd, schooltijd en vrije tijd. 
  • De website van mediaopvoeding geeft adviezen aan ouders over hoe om te gaan met schermtijd voor kinderen van verschillende leeftijden.