Iedereen voelt zich wel eens eenzaam. Meestal verdwijnt het eenzame gevoel vanzelf als je weer beter in je vel zit. Vaak helpt het om met andere mensen om te gaan. Maar dat is niet genoeg wanneer je je vaak en erg eenzaam voelt. Op deze pagina vind je meer informatie over eenzaamheid en wat je ertegen kan doen.

Als je je eenzaam voelt, mis je een hechte, emotionele band met anderen. Of je hebt veel online contact terwijl je elkaar het liefst in het echt wilt zien. Ook lichamelijk contact missen kan een eenzaam gevoel geven.

Ik voel me eenzaam

Vaak is eenzaamheid een verborgen probleem. Je voelt het alleen zelf. Anderen, ook je naasten, kunnen moeilijk aan je zien of je je eenzaam voelt. Zij zien het bijvoorbeeld niet altijd wanneer je ontevreden bent over het contact met je partner, vrienden, familie of andere mensen. Het is vooral een probleem wanneer je er veel of lange tijd last van hebt. Eenzaamheid is een rotgevoel.

  • Misschien had je in de coronaperiode minder contact met vrienden, collega’s of familie dan je wilde. Het kan moeilijk zijn om oude contacten weer op te pakken of nieuwe contacten aan te gaan. Zo kan eenzaamheid ontstaan of erger worden. Doordat je je minder goed voelt, zoek je misschien minder contact met anderen. Daardoor wordt het gevoel van eenzaamheid nog groter.
  • Wees lief voor jezelf. Verwen jezelf eens. Maak of bestel iets lekkers voor jezelf. Neem een warm bad. Of geniet bewust van muziek of een kop thee met een stuk chocola. Het maakt eigenlijk niet uit wat het is, zolang jij er maar blij van wordt.
  • Bekijk nog meer tips tegen eenzaamheid.
  • Merk je dat je er zelf niet uitkomt? Of heb je ook last van angst en somberheid? Aarzel dan niet om contact op te nemen met je huisarts of psycholoog. Zij kunnen je helpen.

Er zijn zowel landelijk als in je eigen buurt initiatieven om eenzaamheid tegen te gaan. Onderstaande organisaties kunnen je verder helpen: 

  • De Luisterlijn (0900–0767) is elke dag en nacht bereikbaar voor een gesprek of luisterend oor. Er zijn ook nog andere organisaties die een telefoonlijn hebben opgezet voor mensen die contact zoeken of hun verhaal kwijt willen.
  • Landelijk nummer zingeving en levensvragen (085-0043063). Houden levensvraagstukken je bezig? Dan is het fijn hierover te praten met een geestelijk verzorger in de buurt. Bel voor een gesprek met een geestelijk verzorger naar het Landelijk nummer zingeving en levensvragen: 085-0043063. Of kijk op geestelijkeverzorging.nl.
  • KBO (Katholieke Bond van Ouderen)-PCOB (Protestants Christelijke Ouderenbond) (030 3400600) heeft een speciale telefoonlijn geopend voor ouderen die behoefte hebben om met iemand te praten.
  • Nietalleen.nl is een landelijk initiatief van kerken en locaties in je eigen buurt. Je kan je via deze website aanbieden als vrijwilliger.

Misschien durf je geen professionele hulp te vragen voor je mentale klachten. Uit schaamte of angst. Je kan dan gratis en anoniem hulp krijgen via online behandelprogramma’s. Je vindt ze via het Zorginstituut.

Hoe eerder je eenzaamheid (h)erkent, hoe meer je kan doen voor iemand. Let bijvoorbeeld eens op signalen van eenzaamheid. Zie je signalen? Bespreek ze eens met de ander.

Praat over eenzaamheid

Praten over eenzaamheid is vaak niet zo makkelijk. Dat komt omdat het een taboe is. Dat geldt voor mensen die zich eenzaam voelen, maar ook voor mensen die bij anderen eenzaamheid zien. Betrokkenheid en aandacht zijn een start om eenzaamheid bespreekbaar te maken. De volgende tips kunnen je helpen in het gesprek:

  • Wees bewust van je houding (open, eerlijk en nieuwsgierig) en geef geen oplossingen. 
  • Tips over stappen in het gesprek en voorbeeldvragen vind je in de ‘routekaart’ op de webpagina van Movisie.

Houd contact

Contact houden met mensen die kwetsbaar zijn voor eenzaamheid is erg belangrijk. Dat kan op verschillende manieren. Je kan bellen, een kaartje of brief sturen, maar ook samen online een spelletje doen, televisie kijken met de telefoon aan het oor of een boek lezen en dat met elkaar bespreken. Samen een boodschap doen of de hond uitlaten is ook een goede manier om contact te hebben. 

Meer informatie en hulp

  • Op de website eentegeneenzaamheid.nl staat hoe je kan helpen om eenzaamheid tegen te gaan.
  • De Luisterlijn is een gratis hulplijn. Je kan er terecht voor een luisterend oor.
  • Op NLvoorElkaar.nl zie je wat je in jouw buurt kan betekenen of welke hulp daar beschikbaar is.
  • Op wehelpen.nl kan je voor je eigen wijk een digitaal platform aanvragen voor vragen en aanbod. 
  • De Humanitas Academie heeft een training ontwikkeld over eenzaamheid. Daarin kom je meer te weten over eenzaamheid en de gevolgen daarvan. Voor jezelf, of voor het ondersteunen van een ander.