Als je net iemand verloren hebt, maakt de coronacrisis het extra moeilijk om ruimte te maken voor verdriet. Dat geldt zeker voor mensen die overlijden op een intensive-careafdeling waar bezoek niet of maar beperkt mogelijk is. Op deze pagina lees je hoe je tijdens de coronacrisis kan omgaan met afscheid en rouw en welke hulp hierbij mogelijk is. 

Een uitvaart regelen tijdens de coronacrisis

Tijdens en na de uitvaart gelden nu beperkingen. Veel gebruiken en rituelen rondom het afscheid en de uitvaart zijn nu niet mogelijk. In de folder ‘Uitvaart en rituelen in coronatijd’ vind je meer informatie en ideeën over wat wél mogelijk is tijdens een uitvaart.

Wat kan je voelen als je rouwt?

Er is niet een ‘goede manier’ om te rouwen, of een stappenplan voor verwerking. Zo kan je van alles voelen als je rouwt. Na verloop van tijd nemen deze gevoelens meestal af, ook al is het leven nooit meer hetzelfde als vóór je verlies. Wat kan je bijvoorbeeld voelen of ervaren als je rouwt:

  • Een groot verlangen naar je dierbare
  • Verdriet, boosheid, machteloosheid of schuldgevoel
  • Je vindt het lastig om de draad op te pakken, het lijkt allemaal zinloos
  • Je verliest je interesse en plezier in het leven
  • Je slaapt slecht en eet minder

Wat kan ik doen in de rouwverwerking?

Deze tips kunnen helpen bij het verwerken van je verlies:

  • Geef serieuze aandacht aan je gevoelens. Gun jezelf de tijd om het verlies te verwerken.
  • Herinneringen ophalen kan helpen bij het verwerken. Bijvoorbeeld door, samen met anderen, naar foto’s te kijken. Door muziek te luisteren of films te kijken die je herinneren aan je dierbare. Je kan ook schrijven over je overleden dierbare.
  • Vaak helpt het om met anderen over je verlies te praten.
  • Laat anderen weten waar je emotioneel behoefte aan hebt. Hoe kunnen anderen jou het beste steunen?
  • Vraag om praktische hulp bij vrienden en familie. Ze zijn, vaak meer dan je denkt, bereid om iets voor je te doen. Bijvoorbeeld het doen van boodschappen of een dagje voor de kinderen zorgen.
  • Zoek afleiding met vrienden en familie. Ga samen wat doen zoals wandelen of een film kijken. 
  • Gebruik geen drugs en zo min mogelijk alcohol. 
  • Zorg voor regelmaat: sta op een vaste tijd op, ga op tijd slapen en eet op de gebruikelijke momenten.

Ik heb hulp nodig bij mijn rouwproces. Wie kan mij helpen? 

Huisarts

Als het verdriet, verlies van interesse en plezier en de slapeloosheid na verloop van tijd niet minder worden, kan je het beste (telefonisch) contact opnemen met de huisarts. 

Therapie

Wanneer je veel moeite hebt met rouwen en het gevoel hebt dat je er zelf niet uitkomt, kan rouwbegeleiding of therapie helpen. Je kan online hulp zoeken bij MIND Korrelatie

Wat kan ik doen voor een ander die rouwt?

Als vriend(in), familielid, buur of collega kan je veel betekenen voor een bekende in je omgeving die iemand heeft verloren. Je hulp lost niet alle problemen op, maar je steun kan een groot verschil maken voor nabestaanden:

  • Laat merken dat je aan iemand denkt door bijvoorbeeld bloemen of een kaartje te sturen. Niet alleen vlak na het overlijden maar ook in de periode daarna. 
  • Vraag de ander wat je kan betekenen. Neem zelf contact op, toon belangstelling en geef serieuze aandacht. Niet alleen vlak na het overlijden maar ook in de periode daarna. 
  • Bied praktische hulp aan. Doe bijvoorbeeld boodschappen of breng een maaltijd langs.
  • Lees meer tips in de folder

Meer hulp over rouw en verlies

Onderstaande links kunnen je mogelijk verder helpen: