Als je net iemand hebt verloren, heb je veel verdriet. Tijdens de coronacrisis is het extra moeilijk om daarmee om te gaan. Je wilt iemand omarmen of een hand vasthouden. Dat kan momenteel niet of nauwelijks. Op deze pagina lees je hoe je omgaat met afscheid en rouw tijdens de coronacrisis. En welke hulp je hierbij kan krijgen.

Ervaringsverhaal
Een uitvaart regelen tijdens de coronacrisis

Een uitvaart regelen tijdens de coronacrisis

Door coronamaatregelen rondom uitvaarten zijn sommige gebruiken en rituelen bij het afscheid en de begrafenis of crematie niet mogelijk. In de folder ‘Uitvaart en rituelen in coronatijd’ vind je informatie en ideeën over wat wél kan tijdens een uitvaart.

Wat kan ik voelen als ik rouw?

Wat kan ik voelen als ik rouw?

Er is geen ‘goede manier’ om te rouwen en geen stappenplan voor verwerking. Je kan van alles voelen als je rouwt. Na verloop van tijd nemen deze gevoelens meestal af. Ook al is het leven nooit meer hetzelfde zonder je dierbare. Dit voel en ervaar je bijvoorbeeld als je rouwt:

  • Een groot verlangen naar je dierbare
  • Verdriet, boosheid, machteloosheid of schuldgevoel
  • Je vindt het lastig om de draad op te pakken. Het lijkt allemaal zinloos.
  • Je verliest je interesse en plezier in het leven
  • Je slaapt slecht en eet minder
  • Je bent erg moe en kan je slecht concentreren
  • Je voelt emotionele pijn en pijn in je lichaam
Wat kan ik zelf doen?

Wat kan ik zelf doen?

Omgaan met rouw is een zwaar en onvoorspelbaar proces, waarin niks goed of fout is. Het helpt om te ontdekken wat jij nodig hebt om het verlies te verwerken. Deze praktische tips helpen bij het verwerken van je verlies:

  • Probeer het verlies toe te laten. Het is goed om te voelen en beseffen dat het verlies echt is, ook al doet dat veel pijn. Vaak dringt dit pas langzaam door. Probeer alles de eerste dagen na het overlijden zo bewust mogelijk in je op te nemen. Blijf nauw betrokken bij het afscheidsritueel en doe zoveel mogelijk zelf. Dit helpt bij het afscheid nemen.
  • Geef serieuze aandacht aan je gevoelens. Gun jezelf de tijd om het verlies te verwerken. Ga je gevoelens niet uit de weg. Alles wat je voelt is goed en hoort erbij, ook pijn. Ga af en toe stilzitten, sluit je ogen en stel jezelf de vraag hoe het nu met je gaat.
  • Accepteer dat je klachten tijdelijk zijn. Het is heel normaal dat je slecht slaapt of vermoeid bent. Dat je je niet goed kan concentreren, emotionele pijn ervaart en pijn in je lichaam hebt. Dat gaat ook weer weg. Als het erg lang duurt, bespreek dit dan met je huisarts.
  • Haal herinneringen op. Bijvoorbeeld door, samen met anderen, naar foto’s te kijken. Dit helpt om langzaam te accepteren dat je dierbare er niet meer is.
  • Kijk of het lukt om ergens mee bezig te zijn. Een activiteit die bij je past en troost biedt, helpt vaak bij de verwerking van het verdrietige verlies. Je kan bijvoorbeeld sporten, schrijven, schilderen, muziek luisteren of wandelen met een vriend(in).
  • Praat met mensen die je vertrouwt. Praten over je gevoelens helpt om het verlies te verwerken.
  • Laat anderen weten waar je (emotioneel) behoefte aan hebt. Hoe kunnen anderen jou het beste steunen? Wil je bijvoorbeeld praktische hulp krijgen van vrienden en familie? Ze zijn bereid om iets voor je te doen. Vaak meer dan je denkt. Ze kunnen bijvoorbeeld boodschappen doen of een dagje voor de kinderen zorgen.
  • Zorg voor regelmaat. Sta op een vaste tijd op, ga op tijd slapen en eet op de  momenten zoals altijd.
  • Gebruik geen drugs en zo min mogelijk alcohol. Daardoor voel je je slechter.
Wie kan mij helpen?

Wie kan mij helpen?

Huisarts

Worden het verdriet en de slapeloosheid na verloop van tijd niet minder? Komen je interesses en het plezier in het leven niet terug? Neem dan (telefonisch) contact op met je huisarts.

Therapie

Heb je veel moeite met rouwen en heb je het gevoel dat je er zelf niet uitkomt? Rouwbegeleiding of therapie helpt. Vraag online advies bij MIND Korrelatie

Hoe kan ik een ander helpen?

Hoe kan ik een ander helpen?

Als vriend(in), familielid, buur of collega kan je veel betekenen voor iemand die een dierbare heeft verloren. Je hulp lost niet alle problemen op, maar je steun maakt een groot verschil. Zo steun je een nabestaande:

  • Laat merken dat je aan iemand denkt door bijvoorbeeld bloemen of een kaartje te sturen. Niet alleen vlak na het overlijden, maar ook in de periode daarna. 
  • Vraag de ander wat je voor hem of haar kan betekenen. Neem zelf contact op, toon belangstelling en geef serieuze aandacht. Niet alleen vlak na het overlijden maar ook in de periode daarna. 
  • Bied praktische hulp aan. Doe bijvoorbeeld boodschappen of breng een maaltijd langs.
  • Lees meer tips in de folder.
Meer hulp

Meer hulp

Onderstaande links helpen je verder: