Corona en de coronapandemie kunnen leiden tot psychische zorgen of problemen. Op het Steunpunt Coronazorgen vind je verwijzingen naar tips, hulp en informatie hierover. Het maakt niet uit of je op zoek bent voor jezelf of voor een ander. Ook als dat komt door je werk, bijvoorbeeld in de zorg of het onderwijs, kun je hier terecht.

1.    Mantelzorglijn
Help je regelmatig iemand met een beperking, ziekte of (psychische) klachten? Voor praktische informatie over bijvoorbeeld gelzaken, (juridisch) advies en een luisterend oor kan je de Mantelzorglijn bellen (030 – 760 60 55) of whatsappen (06 – 27 23 68 54). Deze telefoonlijn is doordeweeks bereikbaar van 9:00 tot 17:00 uur.

2.    Mantelzorgelijk
Zorg je voor een ander en heb je vragen, ben je op zoek naar tips of wil je ervaringsverhalen lezen? Dan kan je kijken op Mantelzorgelijk. De website heeft specifiek aandacht voor jonge en werkende mantelzorgers.

Humanitas Academie

Wil je anderen ondersteunen als buur, vrijwilliger of mantelzorger? Bijvoorbeeld bij de opvoeding, eenzaamheid of bij het overlijden van een dierbare? Dan kan je via de Humanitas Academie gratis korte, online trainingen volgen voor praktische handvatten. 

1.    Het Rode Kruis
Help je mensen die informatie rondom het coronavirus niet goed begrijpen omdat ze geen Nederlands spreken? Via het Rode Kruis vind je video’s, flyers en posters in verschillende talen. 

2.    De Rode Kruis Hulplijn
Mensen met een migratie-achtergrond kunnen de Rode Kruis Hulplijn (070 – 445 58 88) bellen voor een luisterend oor, advies of extra hulp. De hulplijn is doordeweeks bereikbaar van 9:00 tot 17:00 uur. Mensen die geen Nederlands spreken kunnen terecht bij de speciale whatsapp-nummers. 

3.    Pharos
Op zoek naar nog meer begrijpelijke informatie over het coronavirus in verschillende talen? Pharos biedt een uitgebreid overzicht van talen waarin informatie beschikbaar is. 

4.    De Oudertelefoon
Voor opvoedvragen en het bespreken van gezinskwesties kunnen mensen met een Arabische migratie-achtergrond op dinsdagavond tussen 20:00 en 22:00 de Oudertelefoon bellen om in het Turks te bellen. Op donderdagmiddag tussen 12:00 en 15:00 kan dat in het Berbers/Arabisch. Ook Engels is mogelijk.

1.    Nederlands Jeugdinstituut
Geldzorgen, uiteenlopende meningen of mentale problemen van gezinsleden: het kan allemaal zorgen voor spanningen. Merk je dat op in een gezin? Via het NJi lees je wat je dan kan doen als jongere, ouder, professional of beleidsmaker.  

2.    De Kindertelefoon
Als je liever met iemand praat of chat over je zorgen om iemand, dan kan je terecht bij de Kindertelefoon voor een anoniem en vertrouwelijk gesprek. Je kan elke dag tussen 11:00 en 21:00 gratis en anoniem bellen (0800 – 0432) of chatten. 

3.    Alles Oké? Supportlijn
Ben je tussen de 18 en 24 jaar en maak je je zorgen om iemand? Via de Alles Oké? Supportlijn (0800 – 0450) kan je erover praten en krijg je een luisterend oor. Je kan elke dag tussen 14:00 en 22:00 bellen of chatten. 

4.    De Oudertelefoon
Heb je opvoedvragen of gezinskwesties die je graag wil bespreken? Opvoeders,  (bonus)ouders, (tijdelijke) verzorgers, grootouders en andere betrokkenen kunnen  anoniem en vertrouwelijk de Oudertelefoon bellen via 085 – 130 46 58. Dat kan doordeweeks tussen 09:00 en 15:00 uur en 20:00 en 22:00 uur.  

5.    Veilig Thuis
Vermoed je huiselijk geweld of kindermishandeling? Bij Veilig Thuis kan je dit melden en kun je vragen om advies en ondersteuning. Je kunt 24/7 anoniem bellen (0800 – 2000) of chatten als je je zorgen maakt.

IC Intensive care-Connect

Heb je een partner, familielid, vriend, vriendin of collega die op de IC ligt? IC-Connect is er voor naasten en voor je dierbare als je dierbare weer thuis is van de IC. Er is veel informatie te vinden en er zijn IC Cafés om in contact te komen met lotgenoten.